Goede voornemens en 6 tips om afvallen makkelijker te maken

Goede voornemens over afvallen komen elk begin van het jaar weer terug , dit zie ik in mijn omgeving maar ook de enorme drukte in de sportschool. Maar hoe fijn zou het zijn als je dit voornemen volgend jaar niet meer hoeft te nemen en er een mooie leefstijl van kunt maken ? Op mijn fitness blog in dit blog geef ik je 6 tips.


Inhoudsopgave


Wie ben ik?

Als je mij al wat langer kent, of zojuist leert kennen, ik ben ook niet fitste versie geweest zoals ik nu bij sta .

Ruim vijf jaar geleden is bij mij de knop om gegaan. Ik sport nu 4 a 5 dagen per week en eet gezond, waarin ik een goede balans tussen “ongezonde” en gezonde voeding heb gevonden. Ik weet dus precies wat die goede voornemens voor je gaan betekenen.

Ik heb sinds twee jaar deze website en deel ook veel via mijn instagram account.

Een terugblik naar 2012 waar ik boven de 100kg woog

Goede voornemens

Allereerst zou ik zeggen, maak geen goede voornemens op een bepaalde datum. Je kan namelijk op elk gewenst moment beginnen met afvallen of starten met andere mooie doelen.

Een datum prikken is meestal wel iets gemakkelijker, omdat veranderingen nu eenmaal tijd gaan kosten, waardoor je er wellicht beter naartoe kunt werken en van plan bent dit beter vol te houden.

Hier heb ik voor aankomend jaar een mooie lijst gemaakt van een aantal haalbare doelen op zowel zakelijk als privé. Wees realistisch met je goede voornemens, ze moeten uiteraard wel haalbaar zijn maar mogen zeker een uitdaging voor je zijn.


Mijn tips

Zoals ik eerder aangaf heb ik een passie voor sporten en daardoor zelf een transformatie ondergaan. Deze tips zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen en hopelijk kan ik ook jou helpen met je eigen transformatie via deze website of mijn Instagram.


Vind een vorm van bewegen die jou enthousiast maakt.

Als jouw doel afvallen is, laat dan het doel waarbij de aantal kilo’s die je in gedachten hebt, even los, maar ga eerst opzoek naar een sport of beweging waarin jij plezier gaat krijgen. Zodra je dat plezier ervaart is jouw eerste stap gezet!

Feitelijk is elke vorm van beweging goed, en dit zal uiteindelijk leiden tot het verbranden van meer calorieën waardoor je gaat afvallen.

De sport waar ik veel plezier haal is krachttraining waarin ik sterker en fitter wil blijven worden.. Maar zwemmen, hardlopen, fietsen, boxen en ga zo maar door, is voor iedereen goed.


Maak een doel voor jezelf!

Als voorbeeld: ik wil in 6 maanden tijd 5 kilo afvallen/droog trainen. Schrijf je doel op en ga ervoor. Maar neem kleine en haalbare stappen.

Hier heb ik afgelopen jaar als doel gesteld dat ik door middel van droog trainen naar een fitness shoot met begeleiding wilde.

Ik ben mijn lichaam nog beter gaan leren kennen en kan deze geleerde kennis blijven toepassen. En hopelijk ook andere mensen mee motiveren of helpen in de toekomst.

Een doel hebben gaat je echt helpen! shoot 2019

Zoals ik al eerder aangaf, wees vooral realistisch met je doel wat haalbaar is. Je neemt vaak een te grote stap waardoor falen om de hoek ligt. Maak geen doel waar je bij voorhand al weet dat het onmogelijk is om te halen.

Een gezond en gemiddeld afvallen per maand ligt rond de 2 kg. Ga hier dan geen 5 kg van maken om een voorbeeld te geven.


Houd je progressie bij

Het bijhouden van progressie zal je gaan motiveren. Maak maandelijks foto’s van jezelf en kijk regelmatig terug waar je vandaag komt, dat geeft je veel positieve energie.

Iedereen heeft wel eens een dip, ook ik maar kijk dan terug naar je begin foto’s  en dan zie je al wat voor mooie veranderingen en stappen je hebt gemaakt

Of maak een instagram account aan waar je de weg naar een betere versie van jezelf op deelt! Samen sta je een stuk sterker!

Ik laat me  motiveren door anderen. Mij heeft dit echt geholpen. Mooi om te zien dat we elkaar kunnen helpen met de doelen die we voor ogen hebben. En er komt een moment dat ook jij anderen gaat motiveren.

Houd progressie bij.

Word bewust van wat je eet.

Uiteindelijk is de hoeveelheid eten leidend of je gaat afvallen of niet. Ga je meer bewegen, en compenseer je dit met meer eten dan zal je niet gaan afvallen.

Het bijhouden van je calorieën geeft je een goed inzicht van je maaltijden. Voer alle maaltijden in de app MyFitnessPall (volg mij op marchealthy) en word bewust wat jij op een dag binnen krijgt.

Er zijn genoeg calorie calculators online die je een indicatie geven hoeveel je moet eten, bijvoorbeeld als vrouw rond de 2000 en als man rond de 2500. Zit je hier ruim overheen, ga dan iets bewuster eten, vervang bijvoorbeeld wat koolhydraten voor sla. Groenten vullen enorm en bevatten minder calorieën.

Zo letterlijk is calorieën tellen uiteraard niet 😉

Het is niet zo dat je dit altijd moet blijven bijhouden. Probeer dit een aantal weken en je zult er bewust van zijn wat je dagelijks binnen krijgt. ik wil je met deze tip vooral bewuster maken, meten is weten.


Denk niet te groot.

Goede voornemens uiten zich vaak in te grote voornemens, die onmogelijk zijn om vol te houden. Maak kleine stapjes/veranderingen die je wel vol kan houden.

Als voorbeeld; als je regelmatig snoep eet, vervang deze snack met 1 keer per week naar  snoeptomaten. Door dit in kleine stapjes op te bouwen, is de overgang haalbaar.

Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat al die kleine stapjes voor mij goed vol te houden zijn. Tel al die stapjes bij elkaar op, en uiteindelijk ben je bij hetzelfde doel, misschien over een wat langere periode maar uiteindelijk wel gehaald en ook vol te houden.


Wees niet bang om hulp te vragen.

Stel vragen aan de je omgeving! Iedereen heeft een startpunt en iedereen is ergens begonnen, of dit nou afvallen of het opstarten van een eigen business is, mensen motiveren is wat ik wil blijven vasthouden. Ik krijg dagelijks vragen waarbij ik mijn kennis graag deel.

Er zijn verschillende vormen van hulp vragen. Via instagram, via online coaching maar ook aan vrienden of familie.

Probeer het en wees niet bang om hulp te vragen. Er zijn genoeg mensen om je te motiveren en zo motiveren we uiteindelijk elkaar.

Hier heb ik al verschillende vormen van online coaching gevolgd en ik vindt het leuk om te vergelijken tussen trainers om zo een steeds betere versie van mezelf te worden.

Leg ook verantwoording af aan een bekende. De kans dat jij je doel haalt wordt hierdoor 78% groter.

Iedereen is ergens begonnen, wees niet bang om vragen te stellen

Conclusie: Er is geen goed of fout

Hopelijk heb je iets aan mijn tips gehad op mijn fitness blog, wat ik nog wil mee geven, er is geen goed of fout. Ontdek waar jouw interesses liggen en welke doelen voor jou haalbaar zijn, iedereen is anders.

Probeer ook het internet een beetje los te laten (behalve deze blog uiteraard). Zoals hierboven al vermeld zijn er veel versies over elk onderwerp. De 1 zegt dat ontbijten erg belangrijk is, de ander zegt dat je het beste intermittent fasting moet doen en je ontbijt moet overslaan om af te vallen. Kijk wat werkt voor jou.


Afvallen via een programma

Wil jij net als ik succesvol afvallen ? . Via Droog Trainen Protocol Vrouwen of Droog Trainen Protocol Mannen ga alles leren hoe je calorieën zelf kan uitrekenen of trainingsschema’s kan maken en succesvol kan afvallen zonder daarna nog hulp nodig te hebben!.  


Mijn weg naar een fitness shoot

Heb jij mijn experiment “De weg naar een fitness shoot” al gezien ?

Ik zal in de toekomst mijn kennisbank vullen met informatie.

Print Friendly, PDF & Email
Volg Marc

MarcHealthy

Marc, een man die zelf een enorme transformatie heeft ondergaan en sinds enkele jaren een enorme passie heeft voor sporten en een gezonde leefstijl. Op deze blog wil ik je motiveren en informeren over voeding, fitness en supplementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *