In Fitness supplementen, Persoonlijk

Voordat ik verder ga met het schrijven van reviews en artikelen is het misschien leuk om eerst wat dieper in te gaan in mijn eigen “Fitness & Healthy lifestyle”. Met dit artikel deel ik mijn ervaring betreft supplementen. Mocht je meer willen weten dan kan je mij die altijd vragen via info@marchealthy.nl .

Supplementen

De sport supplementen die ik gebruik blijven persoonlijk. Wat ik al eerder aangaf, wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet te werken. Voor mij is een supplement een aanvulling op een gezonde leefstijl en zie dit niet als vervanging. Ik haal mijn supplementen bij Prozis of Body&Fit of Myprotein

Kortingen

Myprotein: Sinds kort heb ik een erg leuke samenwerking met MyProtein met maar liefst 35% korting. Mijn code is MARC35 en is gelinkt aan de volgende website =>> LINK

Prozis: Ik heb ook een tijdje een samenwerking met prozis, met code MARCHEALTHY krijg je 10% € korting. De codes op de website geven een coupon waardoor je volgende keer alleen die code kan gebruiken en dan volle pond betaald.

Begeleiding

Ik heb 4 maanden begeleiding gehad naar mijn fitness shoot en ben daardoor bewuster supplementen gaan gebruiken en heel veel supplementen die ik gebruikte, ben ik mee gestopt. Dus deze blog is een mooi aangepaste versie na mijn begeleiding.

Moment van inname

Onderstaande leg ik uit wat ik in neem, en in het stuk eronder wat de functie is.
Er zijn 2 supplement die ik tijdens het ontbijt in neem en 1 tijdens de lunch en 1 a 2 voor het slapen gaan;

Ontbijt: Vitamine D3 (2500IU)(62.5mcg)
Ontbijt: Collagen poeder waar ook magnesium en vitamine C in zit.
Lunch: 2x 300 mg Omega3
Voor het slapen gaan: Valerian Root (500mg) en Melatonine (1mg of x2)

De reden dat ik supplementen neem is dat als ik in mijn ‘cut’ fase zit, ik minder eet dan mijn lichaam eigenlijk nodig heeft. Met als doel om af te vallen maar toch optimaal te blijven functioneren tijdens het sporten neem ik supplementen in om dit tekort te compenseren. Overigens neem ik deze supplementen ook als ik aan het aankomen ben maar in mindere mate.

Tijdens het cutten heb ik ook onderstaande extra gebruikt om vetverbranding te stimuleren, later tijdens mijn begeleiding heb ik te horen gekregen dat het niet echt nodig was:
L-Glutamine: Body&Fit of Prozis of Myprotein
L-Carnitine: Body&Fit of Prozis
Green tea capsules: Body&Fit of Prozis of Myprotein

 

Vitamine D3:

Vitamine D3 zit in zonlicht, maar aangezien ik een kantoorbaan heb en vaak ook in het weekend sport, vind ik dit wel een goede toevoeging. Ben je vaak buiten, dan is D3 overbodig. Voorbeelden : B&F D3 /Myprotein D3 / Prozis D3 / Bulkpowders D3.

Omega3:

Het enige supplement wat ik eigenlijk altijd in neem is Omega 3-vetzuren. Deze beschermen tegen hart- en vaatziekten en passen in een gezonde voeding. Dagelijkse inname wordt geadviseerd op 250 mg. Dit is overigens ook uit (vette)vis producten te halen zoals haring, zalm, makreel, forel en sardines. Ben je geen liefhebber van vis, dan is dit een mooie toevoeging. Voorbeeld: B&F Omega3 / Myprotein Omega3Prozis Omega3Bulkpowders Omega 3

 

Melatonine:

Dit valt niet echt onder de sport supplement, maar neem dit omdat ik een lichte slaper ben zo’n 30 min voor ik m’n bed in duik. Ik merk gelijk dat ik er dieper van ga slapen waardoor ik de volgende dag een uitgeruste gevoel heb. Ik neem zo nu en dan een pauze, omdat je lichaam hier aan gewend kan raken. Een link naar het product en info: B&F Melatonine 

Creatine – CreaPure

Creatine zit ook al in vlees en vis, maar om nog meer van de voordelen te ervaren kun je 5gram creatine per dag nemen. Creatine zorgt ervoor dat je verzuring iets wordt uitgesteld waardoor je dus langer kunt doorgaan tijdens het sporten. Overigens werkt creatine voor 25% van de mensen niet. Zelf vind ik erg lastig te meten of het nu wel of niet werkt voor mij, maar creatine kan in elk geval geen kwaad. En dat is ook de reden dat ik het eigenlijk constant gebruik met heel soms een pauze zoals vakantie e.d. Gebruik momenteel: Prozis Creatine Monohydrate 700 g of Prozis Creatine Creapure® 300 g (iets duurdere variant) of , heb ook goede ervaring met de B&F versie: Creatine Creapure

Whey:

Je hebt veel verschillende soorten whey. Twee soorten zijn ‘Whey Concentraat’ & ‘Whey Isolaat’. Concentraat bestaat voor ongeveer 80% uit eiwitten de rest uit vetten en KH. Isolaat bestaat uit ongeveer 90% eiwitten. Ondanks dat isolaat wat duurder is, is het wel puurder. Ik heb whey shakes niet standaard in mijn schema waarbij ik ze soms dagen niet inneem maar soms in een smoothie toevoeg of soms na het sporten neem. Elke dag is anders.

Zelf merk ik dat geen problemen heb om aan mijn eiwitten te komen, maar houd jij bijvoorbeeld niet van kwark, dan is een whey shake een goede en snelle vervanging om alsnog genoeg eiwitten binnen te krijgen. Sinds mijn vegan experiment neem ik regelmatig plantaardige protein shakes, ik gebruik chocolade van MyVegies 100% Vegetable Protein, maar mijn vriendin neemt Prozis 100% Real Whey Protein 1000 g en dan vanille. Body&Fit heeft Whey Perfection en My protein heeft Isolaat of Pure Whey Protein (bulk Powders)

Pre-workouts

Na een kantoor dag van 8 uur ben ik vaak duf. Meestal sport ik na werk en kan dan wel een energie boost gebruiken, vandaar een pre-workout. Dit meng je met water en begint meestal na 30 min te werken. Een pre-workout bestaat uit verschillende onderdelen maar cafeïne is grootste onderdeel. Ik heb de afgelopen jaren al veel verschillende pre-workouts gebruikt en zal dus nu en dan reviews op mijn website plaatsten van pre-workouts.

Mijn 1e review was The curse via bijvoorbeeld Body&Fit. Deze heb je geen water bij nodig en is kant en klaar: Big Shot 60ml. Mijn nieuwste pre-workout review is Sustained Release Pre-Workout en is ook van Body&Fit

 

Na mijn coaching neem ik alleen nog in de ochtenden een pre-workout in de avonden niet meer. Na 5 uur trainen is dus alleen 1 kop koffie. Slaap is zo belangrijk en cafeïne werkt nog lang door.

Cafeïne:

Wellicht niet echt een sportsupplement, maar wat mij enorm helpt tijdens het sporten. Het belangrijkste van cafeïne is dat het de spijsvertering stimuleert en het verbranden van vet verhoogt. Ik neem daarom ook elke ochtend 2 tot 3 koppen koffie. Het nadeel hiervan is dat je lichaam snel aan cafeïne gewend kan raken waardoor je er geen energie meer uit haalt. Ik houd meestal na 2 maanden een pauze van een week om er daarna weer optimaal van te genieten.

Cafeine is overigens ook in capsule vorm te verkrijgen, zie bijvoorbeeld Myprotein cafeineBulkPowders

Conclusie:

Supplementen zijn via veel manieren te koop en kan je dus gewoon naar eigen keuze bestellen, hierbij mijn top 4 van verkopers:

prozis: Ik heb een samenwerking met prozis en word door hun gerespondeerd (ben ik gewoon eerlijk in), zie link: prozis (met code MARCHEALTHY tijdens stap 4 krijg je 10% korting, je kan ook andere codes gebuiken via de website maar dan krijg je een tegoed coupon die je weer kunt gebruiken, nadeel is dat je dan alleen die coupon kan gebruiken waardoor je volle prijs betaald )

Body & Fitshop
Ik review regelmatig artikelen voor Body & Fit, deze artikelen krijg ik opgestuurd maar de reviews zijn altijd eerlijk. Ik review ook alleen artikelen die dichtbij mij staan zoals pre-workouts of bars. Het is niet dat ik opeens ook whey poeders e.d. ga reviewen. Ik blijf mezelf

MyProtein
Sinds kort heb ik een leuke samenwerking van maar liefst 35% op hun gehele assortiment. Deze code is gelinkt aan deze website, de code is MARC35 en is te gebruiken op: =>> link 

BulkPowders
BulkPowders levert ook zeker goede kwaliteit, binnenkort volgen er ook reviews op mijn website van deze verkoper zoals bars of pre-workouts.

** Deze pagina bevat mogelijk 1 of meerdere Affiliate links, voor meer info zie Affiliate links

Hopelijk heb ik je inzicht gegeven in mijn supplementen die ik dagelijks neem. Mocht je nog vragen hebben dan kan je die stellen onderaan dit artikel of via info@marchealthy.nl

Recommended Posts
Showing 2 comments
  • Janneke
    Beantwoorden

    Vitamine D overbodig als je veel buiten komt, lijkt me niet. Kom veel buiten maar had toch – jarenlang – een tekort. en ernstig ook. Ligt ook aan de opname en je hele voedingspatroon. Vitamine B5 schijnt wel de opname te bevorderen. Soms kan de vitamine-D-receptor geblokkeerd zijn, bijv na antibiotica. Mensen met een verloren tweelinghelft schijnen ook eerder tekorten hebben aan bepaalde voedingsstoffen.
    Ben zelf geen voorstander van cafeïne. Niet iedereen kan er tegen, vooral koffie. Stimuleert de aanmaak van adrenaline en cortisol teveel. Via thee is de opname van de theïne langzamer, vanwege de theanine. En bijvoorbeeld cocathee werkt niet uitputtend op je reserves.

    • MarcHealthy
      Beantwoorden

      ben het zeker met je eens betreft Vitamine D. Wel laatst begeleiding gehad en daar raadde ze Vitamine D aan van okt tm maart. Maar ik blijf het ook lekker nemen. Dit stond erbij:

      Een vitamine D tekort komt vaak voor en dit kun je voorkomen door dagelijks 400IU vit D3 te nemen. Meer nemen is niet per se beter en verhoogt het risico op vergiftiging. Idealiter haal je je vit D uit zonlicht en/of vette vis en rosita kabeljauw levertraan (zie omega-3 gedeelte). In zonlicht en deze voedingsmiddelen zitten allerlei gezonde stoffen die je niet terugvindt in een vitamine D pil.

Leave a Comment