6 voordelen & 2 nadelen van thuis sporten

Thuis sporten en de voordelen! Door het Corona virus ben ik tot het besef gekomen hoe fijn het is om thuis te kunnen trainen en niet afhankelijk te zijn van een sportschool. In deze fitness blog bespreek ik de voordelen hiervan.

De reden dat ik deze blog heb geschreven is omdat ik een zolder heb die compleet is met allerlei attributen. De afgelopen twee jaar heb ik in een aantal basis toestellen geïnvesteerd voor een volledige workout. Dat wil niet zeggen dat ik alleen maar thuis sport. Ik ben wekelijks 3 a 4 dagen in de sportschool te vinden en 1 a 2 dagen thuis. Door alle maatregelen sport ik momenteel 6 dagen thuis.


Inhoudsopgave


Hierbij de 6 voordelen om thuis te trainen, een blog blijft uiteraard ook persoonlijk.


Niet meer afhankelijk van een sportschool

Dit lijkt me de belangrijkste voordeel om thuis te sporten, je kunt op elk moment van de dag sporten, of dit nou het moment van uit je bed stappen is of eind van de middag, de keus ligt bij jou.

Pak lekker je training wanneer jij wilt, geen drukke sportschool, gewoon je eigen gym helemaal voor jezelf!

Je bent niet afhankelijk van openingstijden, dat geeft ook meer rust en voorkomt ook stress doordat jij in een te drukke sportschool moet vechten om dat ene bench press bankje constant is bezet.


Thuis fitnessen bespaart tijd

Niemand die dit bankje bezet houdt.

Voor mij werkt het ook erg demotiverend wanneer het slecht weer is en ik eerst 15 minuten door de regen moet fietsen om vervolgens een uurtje te sporten en bij thuiskomst weer doorweekt ben.

Met een eigen homegym thuis is dat verleden tijd. Ook bespaar je tijd in de sportschool met de vele apparaten die vaak bezet zijn tijdens spitsuren. Ik train altijd met een schema waardoor ik bepaalde apparaten nodig heb en die zijn vaak bezet op het moment dat jij daar heen wilt. 


Geen last van te grote stappen met verhogen van je oefeningen

Heel veel kleine stapjes maken parmante grote stappen

In de meeste sportscholen moet je met dumbells verhogen in stappen van 2kg, op den duur als je al een tijdje sport zullen dit te grote stappen zijn waardoor je zal stagneren, wat je progressie in de weg gaat zitten.

Thuis trainen kan je kiezen voor dumbells die je per 500 gram kunt verhogen, of zelfs met microplates verhogen waarbij kleine stappen van 125 of 250 gram mogelijk zijn. Hierover in een volgend blog meer!


Thuis trainen bespaart je geld

Thuis trainen bespaart je geld omdat je geen sportschoolabonnement hoeft aan te schaffen. Vaak gaan mensen alleen in het begin naar de sportschool en zitten er vervolgens een jaar aan vast en hebben geen motivatie meer terwijl er wel elke maand geld van je rekening wordt afgeschreven.


Trainen in je eigen omgeving

Even de zolder op voor een actieve cardio sessie

Ken je dat? Je wilt lekker gaan trainen en je bent je headset vergeten en wat draaien ze in de sportschool? Juist hiphop, iets waar ik echt niet lekker op kan trainen.

Thuis hoef je met niemand rekening te houden en kan je je muziek zo hard zetten als je zelf wilt. Niemand zal je het huis sturen als je een keer geen zin hebt om met shirt aan te trainen. 

En na een zware thuis training spring je zo onder de douche en wacht alleen de bank nog op je.


Thuis kan je echt jezelf zijn

Heb jij vaak last van mensen die mee zitten te kijken hoe jij zit te trainen en het liefst willen ze er ook nog iets van zeggen, omdat ze het beter denken te weten.

Thuis trainen doe je heerlijk alleen, niemand die je zal storen omdat je de bench press niet helemaal goed doet.

Ook kan je iets meer geluid maken met trainen als je dat wilt, hier wil ik nog wel eens brullen als ik weer een PR te pakken heb of als ik weer uit mijn comfort zone ben gestapt.


Na mijn 6 voordelen van thuis trainen ook 2 persoonlijke nadelen.


Fitness materiaal kost ook geld.

Je eigen homegym opzetten is geen gratis investering, je zal zeker moeten investeren in goede kwaliteit materiaal. Gelukkig kan je met bijvoorbeeld een setje dumbells al je hele lichaam trainen.

Dit zorgt ervoor dat jij het thuis sporten zo simpel of uitgebreid mogelijk kunt maken. In mijn blog Thuis trainen? Bouw je eigen sportschool! Mijn tips ben ook ik simpel begonnen. Ik kan feitelijk elke spiergroep van mijn lichaam trainen.

Overigens raad ik je aan om naast mijn andere blog te lezen, ook serieus te investeren. Hier heb ik best wat beginnersfouten gemaakt.

  • Sommige halterschrijven zijn voor dezelfde kilo’s bijvoorbeeld 0.5 cm dikker. Dan kan je beter investeren in de dunnere schrijven.
  • Ook zou ik nooit meer voor kunststof schrijven gaan maar altijd voor Gietijzeren (veel steviger)

Thuis sporten is een stuk minder gezellig en je staat er alleen voor.

Uiteraard is je hoofddoel van trainen niet de gezelligheid opzoeken maar een sportschool heeft meestal gewoon een erg gezellige vibe.

Sportende mensen en mensen die je regelmatig ziet zorgen er bij mij in elk geval door dat ik altijd het maximale uit mezelf haal.

Thuis zal je het toch echt zelf moeten doen, niemand die jou dat extra zetje geeft of ziet of je een oefening goed of verkeerd doet. Je bent compleet op jezelf aangewezen.


Thuis trainen ervaring en conclusie

Ik vind het de investering dubbel en dwars waard. Vooral in een situatie als deze zodat je niet afhankelijk bent van een sportschool. Je hebt genoeg momenten waarin je even geen zin hebt om naar de sportschool te gaan en dan is sporten op de zolder een stuk makkelijker.

Ook in de winter als het weer je even in de steek laat dan zeg ik vaak genoeg tegen mezelf dat ik super blij ben dat ik al mijn materiaal heb gekocht.

Ik hoop dat ik jullie met deze fitness blog een idee heb gegeven wat de voordelen en nadelen zijn van huis sporten als jij de keuze maakt voor een home gym of dat je iets van fitness apparatuur koopt.

Laat je vooral ook motiveren en informeren door mijn andere fitness blogs


Ook de voordelen van thuis sporten ervaren?

Zie dan mijn blog Thuis trainen? Bouw je eigen sportschool! Mijn tips waarin ik je precies vertel met welke stappen je thuis kan nemen om lekker te sporten en niet meer afhankelijk te zijn van een sportschool.

Print Friendly, PDF & Email
Volg Marc

MarcHealthy

Marc, een man die zelf een enorme transformatie heeft ondergaan en sinds enkele jaren een enorme passie heeft voor sporten en een gezonde leefstijl. Op deze blog wil ik je motiveren en informeren over voeding, fitness en supplementen.

2 reacties:

  1. Je bespaart inderdaad veel tijd door thuis te sporten. Ook kan je je spieren minder snel overbelasten wanneer je minder gewichten tot je beschikking hebt. Toch blijft het belangrijk om een goed trainingsschema te hebben denk ik. Met name wanneer je aan het herstellen bent van blessures bijvoorbeeld.

    • Zeker mee eens!, thuis kan je ook juist lang een verkeerde houding hebben of jezelf overtrainen. Ik kan zelf ook niet wachten totdat de gym weer open is ­čÖé

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *