Review: Het keto-plan van Julie van den Kerchove

Bij het keto experiment hoort het hebben van veel kennis. Deze kennis haal ik meestal uit boeken en deel ik op mijn fitness blog. Naast de Keto revolutie heb ik ook veel gehad aan het volgende boek, namelijk het keto-plan van Julie van den Kerckhove. Meer hierover lees je in onderstaand review.


Titel: Het keto-plan

Auteur: Julie van den Kerchove

Uitgever: Lannoo

Verschenen op: Juni 2018

Pagina’s: 231

Bindwijze: Hardcover en E-book

ISBN: 9789401453356

Prijs: 25,99 (hardcover) en 19,99 (e-book)

Benieuwd? zie hier meer informatie over dit boek!


Inhoudsopgave


Er zijn veel boeken die alleen recepten bevatten en je hebt boeken die alleen op theorie zijn gebaseerd. Dit boek heeft beiden gecombineerd, waardoor je met dit boek goed uit de voeten kunt om je op gang te helpen.

Ze heeft al meerdere boeken gepresenteerd maar  dit is het eerste boek wat ik gelezen heb van Julie van kerchove . Twee andere zijn: Easy Vegan met Julie & Julie natuurlijk.

Zoals met al mijn kookboeken reviews vertel ik kort wat over de hoofdstukken en zal ik 1 of 2 recepten uit het boek maken om jullie te inspireren.

Alle afbeeldingen in deze blog zijn aan te klikken voor een nog scherpere foto.

Inleiding boek

Het boek is verdeeld in 9 hoofdstukken, waaronder een inleiding gevolgd door de vele recepten:
Inleiding
Ontbijt
Aperitief
Soep
Voorgerechten en Salades
Hoofdgerechten
Bijgerechten en Sauzen
Drankjes


Inleiding

De inleiding bevat een stuk theorie die goed is onderbouwd. In ongeveer 50 pagina’s wordt Ketose goed beschreven. Er wordt dieper ingegaan over het onderwerp intermittent fasting en hoe je dit samen kunt combineren. Laat ik nou net ketose in combinatie met intermittent fasting doen.

Er is een duidelijk beschreven plan hoe je in 12 stappen zo goed mogelijk op weg komt om volledig te profiteren van het zijn in ketose.

Naast alle losse recepten ook nog 3 keuzes voor een menu plan.
1: Maak  je pas kennis met de keto-keuken, sport je veel, heb je een actieve job, of kook je voor hele gezin met kinderen
2: Wil je graag snelle resultaten boeken en een “keto-kuur” volgen om je vetverbranding een enorme boost te geven
3: Wil je intermittent fasting weleens proberen en ben je benieuwd hoe een typische dag op mijn bord eruit ziet.

Ik heb zelf de keuze 2 en 3 gemaakt.  Voor mij is het een maand van experimenteren, waarbij ik voor de volle 100% wil gaan.


Ontbijt

Het ontbijt begint verrassend goed! Alsof Julie mijn pancake gedeelte op mijn website kent, is het eerste recept de keto American pancakes. Hier rechts vast een teaser want ik ga deze versie als liefhebber voor pannenkoeken zeker maken.

In dit hoofdstuk staan leuke en vooral makkelijke recepten waaronder ook de bulletproof koffie. Dit is een koffie in combinatie met gezonde vetten om je een goede boost in de ochtend te geven. En nog meer lekkere ontbijtjes zoals granola of een chia pudding.


Aperitief

In dit hoofstuk vinden we allemaal makkelijk te maken tussendoortjes of voor bij de borrel. Denk hierbij aan zaden crackers of Fishstick zalm balletjes.

Soepen

Gelukkig kunnen we in het keto plan ook genieten van meerdere soepen, denk bijvoorbeeld aan gerookte paprika soep of een heerlijke romige courgette soep.


Voorgerechten en salades

Mijn website staat niet vol diner recepten. Ik ga een heerlijk voorgerecht maken, die ook zeker als hoofdgerecht gegeten kan worden, namelijk de “gevulde courgettes met champignons en avocado crème”. Om niet teveel weg te geven van het recept, alvast een klein voorproefje.

Dit hoofdstuk staat verder vol met lekkere salades die uiteraard weinig koolhydraten bevatten.


Hoofdgerechten

Dit deel van het boek staat vol met gerechten die tussen de 10 en 25 min te maken zijn. Ideaal als je na een lange dag niet te lang in de keuken wilt blijven hangen. Een lekker recept; bloemkool risotto met gebakken kabeljauw.

En zelfs een pizza met bloemkoolkorst (hij ziet er heerlijk uit, dus wellicht voeg ik hem ook nog toe op mijn website).


Bijgerechten en sauzen

Ik ben dol op sauzen! Ze maken je gerecht vaak af, daarom ben ik erg blij dat er recepten in staan voor sauzen als mayonaise, bbq-saus en currysaus zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat er teveel koolhydraten in zitten.

Drankjes

Een heerlijk hoofdstuk met verrassende en makkelijke recepten zoals een warme chocolademelk, een aardbeien milkshake of een lekkere kokosmelk shake.


Zoet

Julie bewijst dat je prima kunt genieten van genoeg zoetigheid en toch in ketose kan blijven. Denk aan recepten zoals amandelkoekjes met frambozen jam of chocolade balletjes tot mini bounty chocolade repen.


Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat de recepten die Julie heeft gemaakt mij minder zorgen geeft voor deze maand. Je hebt meer dan genoeg keuzes in het keto-plan die nauwelijks koolhydraten bevatten.

Het keto-plan bevat een goede inleiding om je goed op weg te helpen in de wereld van ketose. Gevarieerde keuzes zodat je dit goed kunt toepassen op je eigen situatie en daarnaast zitten er genoeg lekkere recepten tussen die weinig tijd kosten.

Bij elk recept is netjes de portie vermeld en de tijd dat je ermee bezig bent. Wellicht nog het belangrijkste is dat de macro’s en de bruto koolhydraten minus de vezels de netto koolhydraten zijn.

Wat ik ook leuk vond is dat Julie bij elk recept een kopje heeft met ‘tips & tricks’. Zee geeft handige tips om er net een andere draai aan te geven zodat je het lekker kan variëren.

Het enige wat mij nog niet is gelukt, is het advies voor minder eiwitten. Er wordt in het boek aangeraden om minder eiwitten te eten omdat je lichaam anders niet in staat is om beschadigde cellen te herstellen. Het advies is namelijk 45 a 60 gram per dag. Ik als krachtsporter weet hoe belangrijk eiwitten zijn dus ik houd daarom de 1.8 gram per kilo gewicht aan omdat ik veel waarde hecht aan mijn spiermassa.

Desondanks vind ik het boek  “het keto-plan” een aanrader!

Heb jij mijn andere boekenselecties al gelezen? -> Boeken

Op mijn fitness blog heb ik verschillende experimenten gedaan om jullie te informeren.

**De uitgever heeft mij dit boek ter beschikking gesteld in ruil voor een eerlijke review

Print Friendly, PDF & Email
Volg Marc

MarcHealthy

Marc, een man die zelf een enorme transformatie heeft ondergaan en sinds enkele jaren een enorme passie heeft voor sporten en een gezonde leefstijl. Op deze blog wil ik je motiveren en informeren over voeding, fitness en supplementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Een greep naar het assortiment van Body & Fit