In Marc Healthy gaat 4 weken in ketose, Persoonlijk

Na 4 weken plantaardig te hebben gegeten en de weg naar een fitness shoot heb vastgelegd is het tijd voor weer een nieuw experiment. De komende 4 weken eet ik dagelijks tussen de 20 en 50 gram koolhydraten waardoor ik in ketose blijf zitten. Alles hierover lees je in dit eerste deel.

Ketose

Met elk experiment moet je altijd vanaf het begin beginnen. Wat is nou eigenlijk ketose?

Keto is de roepnaam voor alles wat met ketose te maken heeft, waarbij de staat van het lichaam de ketonen en vetzuren gebruiken als brandstof.

De definitie van ketose is het verkrijgen van een staat waarbij jouw lichaam meer ketonen in het bloed verzamelt dan dat er verbrand worden.

Wanneer je lichaam gewend is geraakt aan de staat van ketose zal het voornamelijk vet gebruiken als brandstof voor je spieren, terwijl ketonen die geproduceerd worden door de lever, voorrang krijgen om door je hersenen gebruikt te worden.

Hoe kom je in ketose ?

Om in deze staat van ketose te raken moet je ervoor zorgen dat je voeding constant is samengesteld uit het volgende: enorm laag in koolhydraten, gemiddeld in eiwitten en hoog in vetten.

Om in ketose te blijven suggereren de experts op dit gebied om je samenstelling van je macronutriënten (vetten, eiwitten en koolhydraten) als volgt onder te verdelen:
65 tot 75% van je voeding bestaat uit vet
15 tot 25% uit eiwitten
5 tot 10% uit koolhydraten

Waarbij koolhydraten gelimiteerd worden tot 50 gram per dag voor actieve mensen en een maximum van 20 gram per dag voor de minder actievelingen onder ons.

Ingewikkeld

Best ingewikkeld allemaal, maar dat maakt het voor mij erg leuk om het een keer te ervaren. Vooral omdat ik nu koolhydraten als energiebron gebruik en straks zal dit uit mijn vetten zijn.

Na veel te hebben gelezen komt het erop neer dat je nu steeds tijdelijk energie krijgt bij het gebruik van koolhydraten. Als je in ketose zit ben je niet meer afhankelijk van koolhydraten en zal je in een staat zitten van meer energie zonder pieken en dalen.

Ik heb veel op internet gezocht over welke boeken het beste naar voren komen met daarbij de nodige kennis. Ik ben uitgekomen op Keto Revolutie, waarbij alles goed wordt beschreven over ketose, en ik heb ook een 21 dagen plan uitgeprint met voeding nadat ik alle e-books binnen had.

Net zoals mijn vegan experiment zal ik ook een review schrijven over dit e-book, waarbij ik 1 of 2 fysieke boeken zal plaatsen en een aantal leuke recepten zal delen.

Boeken

Ik zal de volgende boeken meenemen als review:

Klik op afbeelding voor meer informatie over dit boek. Review volgt nog.

Klik op afbeelding voor meer informatie over dit boek. Review volgt nog.

Het belangrijkste is natuurlijk mijn ervaringen voor de komende periode. Ik zal wekelijks een foto maken zodat we aan het eind van mijn experiment de foto’s met elkaar kunnen gaan vergelijken.

Voordelen

De voordelen heb ik uit mijn ebooks en online gehaald, maar uiteindelijk heb ikzelf de touwtjes in handen en neem ik jullie daar graag in mee.

Vetverlies: 

Een werking die je als eerste zult merken wanneer je volgens een keto voedingspatroon gaat eten is het snelle verlies van overtollig vet en het gemak waarmee je je slanke en fitte lichaamsbouw kunt behouden.

Keto eten stabiliseert jouw eetlust, zorgt ervoor dat je lichaam vet verkiest als brandstof boven glucose en het zorgt voor een verzadigd gevoel gedurende de dag door de hoeveelheid vet die je eet tijdens je maaltijden en snacks.

Deze manier van eten maakt van jouw lichaam een efficiënte verbrandende machine!

Besparen van eiwitten

Als het lichaam in ketose verkeert dan worden eiwitten bespaard. Het lichaam geeft de voorkeur aan ketonen in plaats van glucose als het in ketose verkeert.

Dit betekent dat het lichaam niet overgaat tot het gebruiken van eiwitten om glucose van te maken.

Het voordeel hiervan is dat het lichaam voldoende eiwitten binnenkrijgt voor het herstellen en opbouwen van de cellen.

Laag insulineniveau

Als er geen koolhydraten gegeten worden als het lichaam in ketose is, dan blijft het bloedsuikergehalte laag. Er wordt dan minder insuline geproduceerd door de alvleesklier.

Dit zorgt ervoor dat de lipolyse beter werkt oftewel, de vetverbranding wordt gestimuleerd.

Minder honger

Als het lichaam in ketose verkeert hebben veel mensen minder honger. Tijdens een ketogeen dieet eet je veel vetten. Deze leveren 9 calorieën per gram.

Dit betekent dat je met hetzelfde aantal calorieën minder te eten hebt in gewicht. Het volume van de voeding is minder doordat er meer calorieën geleverd worden per gram.

Opvallend is echter dat er minder honger is doordat er geen koolhydraten gegeten worden. Tijdens een dieet is minder honger altijd welkom.

Volgens de Keto revolutie:

Datum

4 Oktober is de dag dat ik ermee ga beginnen.

Momenteel ben ik al begonnen met het langzaam afbouwen van koolhydraten zodat ik minder last heb van de afkickverschijnselen, ook wel keto-griep genoemd.

Net als mijn vegan maand heb ik hier ook super veel zin in. Ik vind dit soort experimenten erg leuk en vind het uiteindelijk erg leuk om mijn lichaam nog beter te leren kennen en te kijken wat voor effect het uiteindelijk heeft. Misschien valt het wel gigantisch tegen, maar als je het nooit probeert zal ik er ook nooit achter komen.

Momenteel spelen die koolhydraten veel door m’n hoofd. Het geeft mij veel energie tijdens het sporten, hoe fijn is het dan om dit een maand los te gaan laten en mij te focussen op vetten en eiwitten.

Heb jij ervaring met ketose en kun jij mij vertellen wat me te wachten staat ?

Zie hier al mijn experimenten =>>> Link

Ben je net zo gek op lezen als ik, lees dan mijn boeken reviews =>>> Link of al mijn reviews

Of ben je meer van het koken =>>> Food

** Deze pagina bevat mogelijk 1 of meerdere Affiliate links, voor meer info zie Affiliate links

Recommended Posts
Comments
pingbacks / trackbacks

Leave a Comment