Review: Personal Body Plan – The Fat Burning Guide

Donderdag 19 april was ik in Amsterdam aanwezig bij de boeklancering van Tom Barten ‘Personal Body Plan: The Fat Burning Guide’, tevens oprichter van Personal Body Plan. Voor degene die mij al een tijdje kennen weten wellicht dat ik 3 oktober 2016 ben begonnen met Personal body plan. Super leuk om maar gelijk met dit boek te beginnen waarover ik mocht schrijven.

De afbeeldingen op deze pagina zijn aan te klikken voor een nog scherpere foto

Titel: The Fat Burning Guide

Auteur: Tom Barten

Uitgever: Spectrum

Verschenen op: April 2018

Pagina’s: 186 pagina’s

Bindwijze: Paperback of E-book

ISBN: 9789000353354

Prijs: 22,99

Inkijkexemplaar en meer informatie boek

Zoals je op bovenstaande boek kunt zien, mist dit boek een stukje. Dit staat als symbool voor het hele proces dat bestaat uit vallen en opstaan. Perfectie bestaat niet.

 

Inhoudsopgave

Inhoud

Het boek bestaat uit 4 delen:

Deel 1: Gedrag

Deel 2: Voeding

Deel 3: Training

Deel 4: Herstel

Uiteindelijk zullen gedrag, voeding, training en herstel samen leiden tot blijvende stappen waar je trots op kunt zijn. Dit kan zowel fysiek als mentaal zijn.

Deel 1: Gedrag

Op deze foto zie je een stukje gedrag uit het boek the fat burning guide

Don’t stop trying because you’ve hit a wall. Progress is progress

In dit hoofdstuk, en naar mijn mening, een erg belangrijk hoofdstuk waarin er goed naar jezelf wordt gekeken en naar de beslissingen die je maakt. Vaak is dit heel confronterend maar dit gaat uiteindelijk zorgen dat jij tot actie overgaat en daar ook blijft. Bewustwording daar draait het uiteindelijk om.

Ik heb zelf 4 periodes personal body plan gehad, en kan echt oprecht zeggen dat ik het meeste heb gehad aan het onderdeel gedrag. Uiteindelijk heb ik door dit deel alles geleerd over een goede mindset en daardoor een betere balans ontwikkeld tussen mijn vreetbuien en gezonder eten.

Deel 2: Voeding

Op deze foto zie je het stukje voeding uit het boek the fat burning guide

Alles draait om het aantal calorieën wat je binnen krijgt als je wilt afvallen

In dit hoofdstuk wordt er dieper op voeding ingegaan. Zo komen macro’s (vetten/koolhydraten/eiwitten) uitgebreid ter sprake, en er worden voeding mythes besproken die overal online te vinden zijn maar niet altijd kloppen.

Er worden leuke vergelijkingen gemaakt tussen producten met dezelfde calorieën waardoor je dus ook bewuster gaat worden. Denk bijvoorbeeld dat 1 boterham gelijk is aan 3 rijstwafels.

Ook komt de energie balans te sprake. Uiteindelijk moet je namelijk eten naar je doel. Wil je afvallen, dan zal je minder moeten eten dan je lichaam nodig heeft. En als je juist wilt aankomen, dan zul je meer moeten eten. Uiteindelijk zijn de calorieën altijd leidend en dat wordt dan ook goed besproken in dit deel.

Deel 3: Training

Op deze foto zie je het stukje krachttraining uit het boek the fat burning guide

Hoe belangrijk krachttraining is wordt snel duidelijk

Er wordt dieper ingegaan op het onderdeel training, en dan met name krachttraining. Waarom dit onderdeel zo belangrijk is wordt snel duidelijk. Elke spiergroep wordt onder handen genomen.

Uiteindelijk zorgt voeding 75% voor het resultaat en de overige 25% doe je door middel van krachttraining. Door training toe te passen ga je namelijk je lichaam shapen en spierverlies tegen houden.

Tot slot komen alle trainingsfabels aan bod die er tegenwoordig allemaal zijn. Denk aan de vragen: “Je wordt als vrouw mannelijk van krachttraining” of “je moet altijd spierpijn hebben na een training”

Deel 4: Herstel

Herstel, een onderdeel dat net zo belangrijk is als voeding, training en gedrag. Er wordt dieper ingegaan op slaap en stress.

Favorieten Doormeal recepten

Op deze foto zie je een foto van pannenkoeken uit het boek the fat burning guide

Als pancake liefhebber was dit recept zeer welkom

In dit het boek is ook ruimte voor een aantal leuke recepten en de favorieten ‘Doormeal’ recepten.

Ik vond de Oreo Pancakes en Blueberry pancakes er erg lekker uit zien, dus die komen zeker een keer op mijn website te staan.

 

Conclusie

Ik vond The Fat Burning Guide een overzichtelijk en informatief boek. Goed dat het begint met het onderdeel ‘gedrag’. Uiteindelijk is je gedrag leidend. Zelf heb ik het meest geleerd om eerst naar mijn gedrag te kijken en daarna stap voor stap de andere onderdelen samen te voegen om uiteindelijk een goede balans te creëren.

Zoals Tom duidelijk zegt in dit boek: ‘Wondermiddelen bestaan niet. Wel inzichten waarmee jij de regie over je lichaam krijgt en waarmee je jouw persoonlijke doelen zeker kan behalen én behouden’.

Wat ik erg leuk vond is dat er in elk hoofdstuk challenges/opdrachten zitten. Zo word je ook meer bewust van de veranderingen die je doormaakt en houd je het beter vol.

Dit boek is ook een mooie stap in de richting, voor als je ooit Personal Body Blan zou willen gaan volgen. Ik heb 3 jaar Personal Body Plan gedaan, en wie weet stap ik ooit weer aan boord! Het was voor mij een mooie en bijzondere start om daar te beginnen, en veel meer te leren over training, voeding en herstel.

Wellicht zal ik in de toekomst nog een keer mijn PBP ervaringen delen in een blog en wie weet word ik nog een keer coach via Personal Body Plan. Je weet maar nooit.

Zie ook mijn receptenselectie E-books

**Voor dit artikel heb ik het boek mogen ontvangen tijdens de lancering. Dit veranderd echter niks aan mijn mening.

Print Friendly, PDF & Email

Je eigen webshop beginnen ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *