In Persoonlijk, Reviews

Ik krijg regelmatig de vraag via instagram wat voor fitness artikelen ik nou precies thuis heb liggen aangezien ik wekelijks op zolder train. Vandaar deze blog, zodat jullie een inkijk krijgen van wat ik zoal heb aangeschaft om thuis net zo lekker te trainen als in de sportschool.

Verkoper:

Ik koop sinds 2 jaar mijn krachtspul bij FitnessSeller en ben erg tevreden over de kwaliteit. Maar er zijn ook genoeg andere aanbieders.

Er zullen in het artikel directe linken van producten staan die ook ik heb aangeschaft. Mijn blog dient ter informatie en niet als verkoop, je bent natuurlijk vrij in waar jij de spullen wilt aanschaffen.

In onderstaand overzicht geef ik een kijkje in de afgelopen jaren hoe mijn eigen sportschool is ontstaan. Waarbij ik begin met het noodzakelijke materiaal, waarbij je al goed uit de voeten kunt. Momenteel heb ik alles in huis waarbij ik de mogelijkheid heb om 2 keer per week thuis te trainen en dan niet afhankelijk ben van een sportschool.

Misschien is het voor jou bij de aanschaf van het eerste onderdeel al genoeg om tevreden te zijn. Alleen maar goed, kijk naar wat jij nodig hebt om het maximale er voor jezelf uit te halen. Wil je weer een keer wat upgraden dan kijk je wat je nodig hebt om je training zo optimaal mogelijk te benutten met de meest handige spullen.

Bij elk artikel zal ik mijn oefeningen laten zien maar je kan er ongetwijfeld nog veel meer mee.

Belangrijk Punt

Ik heb sinds mijn aanschaf alles op 30 mm gekocht, uiteindelijk kan je het ook op 50 mm kopen maar houd hier rekening mee. Ik heb even geinformeerd naar het verschil en kreeg als opmerking:

” 30 mm halterstangen zijn heel basic, dat is gewoon een recht stuk staal, niet meer en niet minder. Deze zijn ook super goedkoop en dus interessant voor bijvoorbeeld beginners.”.

50 mm halterstangen zijn veel verder ontwikkeld, met een speciaal veerstaal, een kleinere diameter (voor een betere grip) en met roterende uiteinden (voor het ontlasten van gewrichten bij bepaalde bewegingen).

Voor toestellen maakt het verder overigens niet uit of je er 30 mm halterschijven of 50 mm halterschijven op plaatst. Gewicht is gewicht.

Ik zie mezelf nog steeds als beginner. Ik heb geen ambities voor een wedstrijd of bodybuilder, maar sport om me vooral fit te voelen met als doel sterker te worden.

Stap 1:
Dumbells

Je hebt feitelijk niet veel nodig voor je eigen sportschool. Om te beginnen, met een setje dumbells kan je al je gehele lichaam trainen. Dus ik raad zeker aan om daarmee te beginnen.

Daarnaast raad ik aan om geen dumbells te kopen met een vast gewicht maar die je zelf zwaarder of lichter kan maken. Je groeit namelijk een stuk sneller dan je denkt. Koop jij dumbells met een vast gewicht van 8kg, dan is de kans groot dat je bijvoorbeeld 2 maanden later al voorbij deze 8kg gaat en dan kun je dus nieuwe dumbells aanschaffen, zonde!

Kooptip: Als dumbell stang raad ik deze aan: Dumbellstang schroefdraad 45 cm
Uitleg: Het voordeel van deze stang is de ruimte die erop zit waardoor je uiteindelijk kan doorgroeien naar 42,5 kg. Hier kun je dus jaren mee vooruit.

Alle afbeeldingen in deze blog zijn aan te klikken voor een nog scherpere foto.

Stap 1:
Schijven

Met halterschijven heb je 2 opties, of je koopt rubberen of van gietijzer. Ik raad je aan om gietijzer te kopen, je kan er veel langer mee doen en ze zijn dunner waardoor je dus meerdere gewichten erop kunt doen en uiteindelijk zwaarder kan trainen.

Kooptip: Ik raad de volgende Barbarian halterschijven aan en ik zal eronder uitleggen waarom
Uitleg: De reden is de dikte van de schijven, zo heb je bijvoorbeeld deze schijven waar 2.5 kg een dikte heeft van 2.5 cm voor 4,90. De schijven die ik zelf heb (bovenstaand) heeft een dikte van 2 cm bij de 2.5 kg voor 5,25.

Conclusie: je betaald dus wel een klein beetje extra maar je kan uiteindelijk echt meer kwijt op je dumbell of barbell. Kijk dus goed naar de dikte van de schijf.

Kooptip: Een dumbell stang is eigenlijk altijd 2.5 kg. Je zou dus kunnen beginnen met het kopen van 2 x 1,25 kg en 2 x 2.50 kg zodat je al op 10 kg zit en dat maal 2 voor 2 dumbells. Je zou nog wat zwaardere van 5 kg kunnen aanschaffen als je besteding dit toelaat.

Stap 2:

Nadat je aan de slag bent gegaan met de dumbells is de volgende stap een barbell aanschaffen. Ik adviseer om te beginnen met de aanschaf van een barbell die een lengte heeft van 167 cm. Ik heb zelf deze

Deze stang is geschikt voor alle 30mm schijven die je bij stap 1 hebt gekocht. Het enige nadeel is dat je nog iets nodig hebt om de schijven op zijn plek te houden. Ik heb zelf de 30 mm Quick-Lock Collars maar je kunt ook kiezen voor Standaard Veersluitingen.

Zoals je op de foto kunt zien heb ik in de afgelopen periode 3 barbells gekocht. Met een 167 cm kan je feitelijk al alle oefeningen doen. Hieronder een overzicht in volgorde met de oefeningen.
1e barbell is de 167 cm.

2e barbell is de 200 cm

3e barbell is de 120 cm curlstang

Stap 3:

The next step. Je bent nu in het bezet van dumbells, een barbell dus feitelijk kan je je hele lichaam al trainen zonder afhankelijk te zijn van een sportschool. Mijn stap 3 was een trainingsbankje voor de chest Press en evt triceps skull crusher.

Ik raad je aan om gewoon een los bankje te bestellen ipv 1 met al vaste haltersteunen. Dit neemt minder ruimte in beslag en zoals je bij stap 4 zult zien kun je er uiteindelijk meer oefeningen mee doen.

Je hebt verschillende keuzes met bankjes. Ik heb een bankje dat belastbaar is tot 250kg en dat is de Marbo Trainingsbank MS-L101

Dit bankje kost maar 129,00 en bied me alles wat ik momenteel nodig heb. Voor de zwaargewichten adviseer ik de Barbarian Multi Bench ,die is belastbaar tot 400 kg en iets meer dan 100 euro duurder.

Stap 4:

Deze aankoop ben ik echt super blij mee en kan ik echt alles mee. Van chest press naar schuin shoulder press naar squatten.

En dan heb ik het over haltersteunen, de Marbo Haltersteunen MS-S108 zijn heel makkelijk te verplaatsen, in hoogste verstelbaar en belastbaar tot 300 kg. Dit samen met het bankje en je kan echt alles trainen.

Stap 5:

Ik ben nog een stapje verder gegaan en heb een Lat Pulley gekocht voor thuis. Ik kan er goed mijn rug mee trainen en daarnaast ook de bi- en triceps.

Ik heb de Marbo Lat Pulley MH-W106 voor 209,00 aangeschaft. Deze pulley is belastbaar tot 140 kg. Voordeel is dat deze ook een onderhandse kabel heeft waardoor je dus ook de Seated cable pulley kan trainen.

Hoogte is 208 cm, met mijn 202 cm kan ik daardoor niet full-range doen met de lat pull down. Aangezien ik ook gewoon in de sportschool train, is deze prima voor mij.

Je kunt er gemakkelijk je schijven aan de zijkant hangen en hoeft dus geen extra onderdelen aan te schaffen.

Wel heb ik er nog een paar grepen bij gekocht. Namelijk de Triceps/Bicepsstang voor de ” Straight bar pulldown”  en de Roei greep voor de seated cable pulley en de Triceps Touw en als laatste twee keer de Nylon Eenhandsgreep

Ik maak zelf het meest gebruik van de triceps/biceps stang en de roei greep. Maar het ligt net aan wat je met lat pulley wilt doen . Voor een volledig overzicht, zie link

Stap 6: Extra’s

Ik ga feitelijk nog maar voor een paar oefeningen naar de sportschool en wissel het beiden lekker af. Nog een paar tips:

  • Ik koop met regelmaat wat rubberen tegels zodat mijn dumbells of deadlift wat zachter neerkomen. Ik kan deze zeker aanraden, zie afbeelding. Je ziet ze ook op foto’s in mijn blog.
  • Je kan eventueel nog een nek beschermer kopen mocht je gaan squatten met de steunen, ik heb deze

Standaard
  • Het ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je hebt, maar heb je genoeg, dan is volgend opberg rek erg handig om al je schijven aan op te hangen. Bovenop  kunnen de dumbells geplaatst worden en aan de achterkant hangen de barbells -> deze. Zie afbeelding, de prijs valt ook reuze mee.
  • Zelf ga ik nog een lat pulley zitje bestellen zodat je niet op de grond zit, dat is deze 

Microplates

Tegenwoordig zie je veel sporters in de sportschool met microplates.  Dit zijn gewichten van 250 gram of 500 gram of 1 kg en je hebt zelfs 125 gram.

Het voordeel van microplates is dat je blijvend licht kan verhogen waarbij stappen van 2kg vaak veels te groot zijn.

Zelf heb ik de afgelopen 8 maanden tijdens het afvallen of aankomen constant kunnen verhogen, zo pak ik ongeveer per 6 maanden 12kg erbij, waar ik erg blij mee ben.

Hierbij een voorbeeld van deze microplates, deze zijn 50 mm, maar zoals je in mijn foto kan zien kan je ze op alle soorten gebruiken om te kunnen verhogen.

Dit is dus een éénmalige aardige prijzige aanschaf die je heel veel progressie gaat bezorgen.

Ik hoop dat je met het lezen van dit blog een goed beeld hebt gekregen van wat er zoal nodig is om thuis goed uit de voeten te kunnen voor een fijne training. Ik heb elk jaar iets bijgekocht en ben echt tevreden.

Het voordeel van thuis sporten is dat je geen reistijd hebt, je hoeft met niemand rekening te houden en je kan zolang je wilt iets bezet houden. Toch blijf ik graag naar de sportschool gaan, je ziet bekenden en er hangt vaak een fijne sfeer.

  • Heb jij al kennis gemaakt met mijn reviews ? =>>>> Link
  • Of ben je meer van de selectie food ? =>>>>> Link
  • Of ben je benieuwd naar welke experimenten ik al heb gedaan ? (binnenkort komt daar ketose bij) =>>> Link
  • ** Deze pagina bevat mogelijk 1 of meerdere Affiliate links, voor meer info zie Affiliate links
Recent Posts

Leave a Comment

Foto van de repen vanaf zijkant boven