Review: De Ontbijtmythe van Wendy Mijnheer

De Ontbijtmythe van Wendy Mijnheer gaat, zoals het al zegt, over ontbijten. Elke eerst maaltijd is officieel ontbijten. Daar bedoel ik mee, dat je met dit boek ook heerlijk kan ontbijten om 12:00 door middel van intermittent fasting. Onderstaand mijn review.


Titel: De Ontbijtmythe

Auteur: Wendy Mijnheer

Uitgever: Wendy Mijnheer

Verschenen op: 19 Januari 2019

Pagina’s: 184

Bindwijze: Hardcover

ISBN: 9789082982008

Prijs: 20,00

Meer informatie en huidige prijs boek


Inhoudopgave


Wendy Mijnheer

Dit boek is geschreven door Wendy Mijnheer. Wendy ken je wellicht al van de website paleo-lifestyle.nl. De recepten uit dit boek zijn ook gebaseerd op deze leefstijl.

Wendy is ooit begonnen met 1 maand Paleo (voeding wat regelrecht uit de natuur is te vinden zoals; vlees, vis, groenten, vruchten, eieren en noten). Ze voelde zich zoveel beter door het volgen van dit eetpatroon, dat het voor haar een leefstijl is geworden. Met het starten van haar website en later dit boek, wil ze de wereld laten kennis maken met Paleo.


Hoofdstukken

Als we naar de hoofdstukken kijken, dan begint het boek eerst met 30 pagina’s aan theorie om jou een goed beeld te geven. Daarna zijn de hoofdstukken verdeeld in categorieën:

Inleiding
Pap, pudding en muesli
Visrecepten
Smoothies
Recepten met ei
Recepten met gevogelte
Bakrecepten

In al mijn reviews ga ik iets dieper in op een aantal hoofdstukken, om je enigszins een goed beeld te geven wat je zoal kunt verwachten.


Inleiding: Paleo

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet volledig bekent ben met Paleo. Wie weet dat ik mij daar binnenkort in ga verdiepen als experiment. Experimenteren vind ik een leuke uitdaging zo heb ik al een periode 100% vegan/plantaardig gegeten en ben ik enkele weken in ketose geweest.

Om terug te komen op Paleo, dit is een leefstijl die voor het grootste gedeelte bestaat uit gevogelte, vis, zeevruchten en eieren. Daarna komen de groenten en fruit en tot slot, en ook het minste, de vetten, noten en zaden. Zie hiernaast de piramide.

De reden dat dit boek is gebaseerd op Paleo is dat er vroeger veel meer dierlijke eiwitten en vetten werden gegeten. Nu leven we in een tijd dat alle producten veel meer zijn bewerkt en suikerhoudende voedingsmiddelen bevat. Soms is het dus goed om terug te kijken hoe er vroeger werd gegeten.

In de inleiding komen de onderwerpen als zuivel, granen en onze bloedsuikerspiegel voorbij.


Hoofdstuk: Bakrecepten

De Ontbijt mythe bevat naast de vele ontbijtjes, die snel te bereiden zijn, ook een hoofdstuk vol met heerlijke bak recepten. Waar je wel even de tijd voor moet nemen, maar volledig aan de Paleo voorwaarden voldoen.

Hier links een teaser van pancakes (citroen-maandzaad pannenkoekjes) die ik binnenkort op mijn pancake selectie ga toevoegen.

Maar denk ook aan lekkere wafels, bananenbrood of zoete aardappelen muffins. Ja, uit dit hoofdstuk wil je alle recepten gaan proberen.


Hoofdstuk: Recepten met ei

Wat ik persoonlijk goed vind bij de Ontbijtmythe, is dat elk hoofdstuk begint met een stukje theorie over elk ingrediënt waar je mee aan de slag gaat. In dit hoofdstuk van recepten met ei begint het met een korte uitleg over “hoe kan het ook anders” als; hoeveel eieren mag ik eigenlijk per dag eten?

In het boek staan verschillende wetenschappelijke onderzoeken uitgelegd. Iets wat belangrijk is, dat er wordt verwezen word naar een onderzoek. Tegenwoordig zijn er zoveel meningen dat het einde snel zoek is.

In het hoofdstuk ‘recepten met ei’vind je onder andere spinaziemuffins of bananenpannenkoeken met aardbeien.


Hoofdstuk: Smoothies

Sinds enkele weken ontbijt ik elk ochtend met een smoothie. Mijn smoothie bestaat uit 1 banaan, kaneel, 50 gram havermout en whey. Ben jij net als ik van de smoothies, dan zijn er genoeg verrassende recepten in dit hoofdstuk.

Denk bijvoorbeeld aan een peren smoothie met amandelmelk of een noten smoothie. Mijn favoriet is toch wel de appeltaartsmoothie, het boek De Ontbijtmythe heeft me verrast! Wellicht deel ik het recept nog een keer.


Conclusie:

Ik word enthousiast van een boek vol lekkere ontbijtjes, je kunt met dit boek geen excuus verzinnen om geen tijd te hebben voor je ontbijt. Ik heb het boek al enkele weken in huis en kan eerlijk zeggen dat ik al best wat recepten heb gemaakt. Voornamelijk in het weekend, dan besteed ik er graag net iets meer tijd aan voor een verrast ontbijt en zie dit als een beloning.

De recepten zijn voorzien van mooie afbeeldingen, de ingrediënten en bereidingen zijn duidelijk te lezen. Daarnaast staan er bij elk recept ook nog leuk tips als variatie. Je ziet precies hoe lang je bezig bent met elk recept en voor hoeveel personen het is.

Het enige nadeel voor mij is dat er geen calorieën of macro’s bij staan. Maar dat is persoonlijk, aangezien ik dagelijks mijn calorieën tel.

Verder is er genoeg variatie tussen de ontbijtjes. Ben jij meer van de smoothies? Dan heb je al keuze uit 9 heerlijke variaties. Of ben je meer van de recepten met ei zoals ik, dan kan je ook je hart ophalen in dit boek.

Ik vind het goed dat er aandacht wordt gegeven aan de hoeveelheid eieren die je bijvoorbeeld mag of hoeveel vis per week wordt aangeraden. Het geeft je meer inzichten en maakt dit boek compleet!

Hopelijk heb ik je een inkijkje kunnen geven in dit boek: De Ontbijtmythe

Zie hier al mijn boekenreviews

** De uitgever heeft mij dit boek ter beschikking gesteld in ruil voor een eerlijk review.

Print Friendly, PDF & Email
Volg Marc

MarcHealthy

Marc, een man die zelf een enorme transformatie heeft ondergaan en sinds enkele jaren een enorme passie heeft voor sporten en een gezonde leefstijl. Op deze blog wil ik je motiveren en informeren over voeding, fitness en supplementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *