In Boeken, Reviews

Ik heb al een flink aantal boeken reviews mogen schrijven. Het volgende boek gaat over intermittent fasting/vasten methode. Zoals ik vaker heb geschreven ben ik hier een voorstander van. Dit boek gaat specifiek over intermittent fasting. Zie mijn review: de dr. ludidi Vastenmethode

Titel: De dr. Ludidi Vastenmethode

Auteur: Dr. Samefko Ludidi

Uitgever: Spectrum

Verschenen op: April 2019

Pagina’s: 288

Bindwijze: Hardcover of E-book

ISBN: 9789000366491

Prijs: Hardcover 20,00 & E-book 12,99

Link naar informatie boek

Boeken selectie

Boek foto vanaf de bovenkant

Alle afbeeldingen in deze blog zijn aan te klikken voor een nog scherpere foto.

Een heel boek over intermittent fasting, een beste kluif maar perfect tijdens mijn vakantie op Ibiza.
Het boek is verdeeld in 3 hoofdstukken:

Het boek bestaat uit 3 delen:
Deel 1: De evolutie van eten: historische en culturele aspecten
a. Eten in ontwikkeling

Deel 2: Leer je lichaam kennen en leer goed eten
a. Over Nutriënten
b. Stofwisseling
c. Verzadiging en honger: het darmstelsel en hormonen
d. De menselijke kant van eten: over meer dan nutriënten
e. Onderbroken vasten

Deel 3: Vasten doe je zo
a. De vastentrial
b. Vasten doe je zo!
c. Vasten: feiten en fabels
d. Recepten

Deel 1: De evolutie van eten: historische en culturele aspecten

Om de manier van eten beter te begrijpen is het handig om eerst terug te gaan naar de oertijd. De mens werd toen al regelmatig onderworpen aan voedselschaarste en daardoor werden er al feitelijk periodes gevast (uren niet eten en dan weer eten).

Er wordt in dit hoofdstuk dieper ingegaan op diëten en een vergelijking gemaakt met hoe dat in de oertijd is ontstaan en nu.

foto van de inhoud van het boek

Foto van inhoud boek

Deel 2: Leer je lichaam kennen en leer goed eten

In dit deel leren we zoals Samefko mooi zegt, alles over de big three: vetten, koolhydraten en eiwitten. Als je de samenwerking beter begrijpt tussen deze 3 dan begrijp je daarmee ook de processen in je lichaam beter. Ik weet als sporter hoe belangrijk macro’s zijn voor je lichaam,herstel,spiergroei of afvallen. Voeding is ontzettend belangrijk.

Er wordt dieper ingegaan op stofwisseling en verzadiging.

Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld 8 uur eet en 16 uur niet (intermittent fasting), wat doet dit met je vetstofwisseling? Waardoor je dus meer energie haalt uit je vetreserves dan uit de suikertoevoer.

Deel 1: Vasten doe je zo

Dit deel begint met resultaten van de mensen die dr. Ludidi heeft begeleid. Zo krijg je een goed beeld van wat intermittent fasting voor jou kan betekenen. Uiteraard is elk mens anders en zal jij anders reageren op intermittent fasting dan wat ik misschien doe. Dit heb ik zelf ook zo ervaren. Het is en blijft geen wondermiddel, wel een mooie manier van eten die je zeker kan helpen om je doelen te behalen.

Vanaf hoofdstuk 8 kun je aan de slag gaan met de dr. Ludidi vastenmethode. Het begint bij het stellen van een vastendoel. Er wordt verteld over de verschillende protocollen en daarbij wordt ook onderscheid gemaakt over het verschil in personen. Zo kan je je jezelf herkennen en daarbij wordt dan een protocol geadviseerd. Er wordt gekeken naar het aantal dagen dat iemand sport of iemand een regelmatig of onregelmatig leven heeft en gekeken naar slaap.

Zoals het boek beschrijft: is er een enorm bewust van effecten op de beweging en sport op de gezondheid. Hierbij adviseren ze de 16:8 protocol, namelijk 16 uur vasten en 8 uur eten. Toevallig is dat ook precies de procedure die ik al enkele keren heb gedaan, en wat voor mij werkt.

Foto van een hoofstuk van het boek

Foto van recepten uit het boek

Het eindigt met wat recepten zoals havermout en op welke momenten je dit kunt eten.

Ook wordt er aan het einde nog dieper ingegaan op de eet richtlijnen en het sporten tijdens het vasten. Ook kan je je slaap uren bijhouden en je gewicht.

Conclusie:

De dr. Ludidi Vastenmethode was een mooi beschreven boek waar je de tijd voor moet nemen. Als je klaar bent met het lezen van dit boek weet je echt alles over intermittent fasting. Veel was voor mij al bekend maar heb er toch veel van geleerd.

Fijn dat er na elk hoofdstuk een korte samenvatting was beschreven.

Dr. Ludidi legt alles op een duidelijke manier uit en er is een heel hoofdstuk besteed aan de meest gestelde intermittent fasting feiten en fabels met vragen en antwoorden. In de vastenmethode is alles stap voor stap uitgelegd dus ik raad het zeker een keer aan om uit te proberen.

Even snel dit boek doorlezen is het niet, neem er de tijd voor.

Mijn mening en ervaring

Mijn mening blijft wel dat Intermittent fasting niet bedoeld is als wondermiddel maar als een manier van eten. Mij gaf het zeker structuur tijdens het afvallen doordat ik in de ochtend niks at en dan vervolgens tussen 12:00 uur en 20:00, 4 grote maaltijden mocht eten en daardoor eigenlijk constant een voldaan gevoel had en helemaal niet bezig was met het feit dat ik aan het afvallen was. Het geeft mij ook meer energie.

Bedenk daarom goed wat jouw doel is zodra je intermittent fasting wilt toepassen. Of je nu wilt afvallen of aankomen of je meer energie wilt hebben of beter wilt slapen.

Ik doe momenteel alweer 1 maand Intermittent fasting omdat het me erg goed bevalt om in 8 uur grotere maaltijden te eten, met dit boek ga ik mijn fasting nog beter maken. Ik zal overigens nooit trainen op lege maag, dit betekend dat als ik om 07:00 ga trainen dat ik daarvoor gewoon een maaltijd eet en die dag geen Intermittent fasting doe.

Wat vind jij van Intermitteng fasting ? Let me know!

Voor meer informatie zie: de dr. Ludidi Vastenmethode

Heb jij mijn andere boekenselecties al gelezen? -> Boeken

Zie ook mijn receptenselectie E-books

**De uitgever heeft mij dit boek bezorgd in ruil voor een eerlijke review.

Recommended Posts

Leave a Comment

Foto van de repen vanaf zijkant boven