Persoonlijke ervaring met supplementen

Voordat ik verder ga met het schrijven van reviews en artikelen is het misschien leuk om eerst wat dieper in te gaan in mijn eigen “Fitness & Healthy lifestyle”. Met dit artikel deel ik mijn ervaring betreft supplementen. Mocht je meer willen weten dan kan je mij die altijd vragen via info@marchealthy.nl .

Supplementen:

De sport supplementen die ik gebruik blijven persoonlijk. Wat ik al eerder aangaf, wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet te werken. Voor mij is een supplement een aanvulling op een gezonde leefstijl en zie dit niet als vervanging. Ik haal mijn supplementen bij Prozis of Body&Fit

Er zijn 2 supplementen die ik tijdens het ontbijt in neem en 1 tijdens de lunch en 1 a 2 voor het slapen gaan;

Ontbijt: Multivitamine, Vitamine D3 (2500IU)(62.5mcg)
Lunch: 2x 300 mg Omega3
Voor het slapen gaan: Magnesium (375-500mg) en Melatonine (1mg of x2)

De reden dat ik supplementen neem is dat als ik in mijn ‘cut’ fase zit, ik minder eet dan mijn lichaam eigenlijk nodig heeft. Met als doel om af te vallen maar toch optimaal te blijven functioneren tijdens het sporten neem ik supplementen in om dit tekort te compenseren. Overigens neem ik deze supplementen ook als ik aan het aankomen ben maar in mindere mate.

 

Multivitamine:

Waar je goed op moet letten bij een multivitaminen dat er geen ongezond hoog % in zit. Stel je voor dat je zowel B6 of B12 nodig hebt en er zit bijvoorbeeld 300% in een multivitaminen dan is de kans op bijwerkingen vrij groot, zelf ervaring mee gehad wat erg vervelend was. Kijk dus goed op het etiket voordat je ze inneemt. Ik gebruik zelf een multi-vitamine met: B1 B2 C B3 A D3 E, als voorbeeld Multi Men 18+ van prozis of Multi PRZ 60 tabs van prozis of Multi Men (mannen) van B&F of Multi Women (vrouwen) van B&F

Vitamine D3:

Vitamine D3 zit in zonlicht, maar aangezien ik een kantoorbaan heb en vaak ook in het weekend sport, vind ik dit wel een goede toevoeging. Ben je vaak buiten, dan is D3 overbodig. Voorbeelden : B&F D3 /Myprotein D3 / Prozis D3 . Tegenwoordig heb je ook multivitamines waar genoeg D3 inzitten dus dan hoef je dat niet apart te nemen.

Omega3:

Het enige supplement wat ik eigenlijk altijd in neem is Omega 3-vetzuren. Deze beschermen tegen hart- en vaatziekten en passen in een gezonde voeding. Dagelijkse inname wordt geadviseerd op 250 mg. Dit is overigens ook uit (vette)vis producten te halen zoals haring, zalm, makreel, forel en sardines. Ben je geen liefhebber van vis, dan is dit een mooie toevoeging. Voorbeeld: B&F Omega3 / Myprotein Omega3Prozis Omega3

Magnesium:

Magnesium is een belangrijk element bij het aanmaken van nieuwe eiwitten en het verminderen van vermoeidheid en het helpt mij bij een goede nachtrust. Meer info of te koop bij: B&F Calcium & Magnesium of Prozis Magnesium

Melatonine:

Dit valt niet echt onder de sport supplement, maar neem dit omdat ik een lichte slaper ben zo’n 30 min voor ik m’n bed in duik. Ik merk gelijk dat ik er dieper van ga slapen waardoor ik de volgende dag een uitgeruste gevoel heb. Ik neem zo nu en dan een pauze, omdat je lichaam hier aan gewend kan raken. Een link naar het product en info: B&F Melatonine of Prozis 1mg Melatonine

Creatine – CreaPure

Creatine zit ook al in vlees en vis, maar om nog meer van de voordelen te ervaren kun je 5gram creatine per dag nemen. Creatine zorgt ervoor dat je verzuring iets wordt uitgesteld waardoor je dus langer kunt doorgaan tijdens het sporten. Overigens werkt creatine voor 25% van de mensen niet. Zelf vind ik erg lastig te meten of het nu wel of niet werkt voor mij, maar creatine kan in elk geval geen kwaad. En dat is ook de reden dat ik het eigenlijk constant gebruik met heel soms een pauze zoals vakantie e.d. Gebruik momenteel: Prozis Creatine Monohydrate 700 g of Prozis Creatine Creapure® 300 g (iets duurdere variant) of , heb ook goede ervaring met de B&F versie: Creatine Creapure

Isolaat Whey:

Je hebt veel verschillende soorten whey. Twee soorten zijn ‘Whey Concentraat’ & ‘Whey Isolaat’. Concentraat bestaat voor ongeveer 80% uit eiwitten de rest uit vetten en KH. Isolaat bestaat uit ongeveer 90% eiwitten. Ondanks dat isolaat wat duurder is, is het wel puurder. Ik heb whey shakes niet standaard in mijn schema waarbij ik ze soms dagen niet inneem maar soms in een smoothie toevoeg of soms na het sporten neem. Elke dag is anders.

Zelf merk ik dat geen problemen heb om aan mijn eiwitten te komen, maar houd jij bijvoorbeeld niet van kwark, dan is een whey shake een goede en snelle vervanging om alsnog genoeg eiwitten binnen te krijgen. Sinds mijn vegan experiment neem ik regelmatig plantaardige protein shakes, ik gebruik chocolade van MyVegies 100% Vegetable Protein, maar mijn vriendin neemt Prozis 100% Real Whey Protein 1000 g en dan vanille. Body&Fit heeft Whey Perfection en My protein heeft Isolaat

Pre-workouts

Na een kantoor dag van 8 uur ben ik vaak duf. Meestal sport ik na werk en kan dan wel een energie boost gebruiken, vandaar een pre-workout. Dit meng je met water en begint meestal na 30 min te werken. Een pre-workout bestaat uit verschillende onderdelen maar cafeïne is grootste onderdeel. Ik heb de afgelopen jaren al veel verschillende pre-workouts gebruikt en zal dus nu en dan reviews op mijn website plaatsten van pre-workouts. Mijn 1e review was The curse via bijvoorbeeld Body&Fit, deze heb je geen water bij nodig en is kant en klaar: Big Shot 60ml. Uit ervaring heb ik gemerkt dat je snel went aan Pre-workouts, daarom is afwisselen altijd handig.

Cafeïne:

Wellicht niet echt een sportsupplement, maar wat mij enorm helpt tijdens het sporten. Het belangrijkste van cafeïne is dat het de spijsvertering stimuleert en het verbranden van vet verhoogt. Ik neem daarom ook elke ochtend 2 tot 3 koppen koffie. Het nadeel hiervan is dat je lichaam snel aan cafeïne gewend kan raken waardoor je er geen energie meer uit haalt. Ik houd meestal na 2 maanden een pauze van een week om er daarna weer optimaal van te genieten.

Mocht je zelf nog supplementen gebruiken die er niet bij staan waar ik wellicht iets aan heb, dan hoor ik het graag.

Supplementen zijn via veel manieren te koop en kan je dus gewoon naar eigen keuze bestellen, hierbij mijn top 4 van verkopers:

  1. Ik heb een samenwerking met prozis, zie link: prozis (met code MARCHEALTHY tijdens stap 4 krijg je 10% korting, je kan ook andere codes gebuiken via de website maar dan krijg je een tegoed coupon die je weer kunt gebruiken, nadeel is dat je dan alleen die coupon kan gebruiken waardoor je volle prijs betaald )
  2. Body & Fitshop
  3. MyProtein
  4. BulkPowders

Hopelijk heb ik je inzicht gegeven in mijn supplementen die ik dagelijks neem. Mocht je nog vragen hebben dan kan je die stellen onderaan dit artikel of via info@marchealthy.nl

 

 

Leave a Comment