MarcHealthy gaat Plantaardig – Vegan Deel 3: Conclusie

Wauw! 4 Weken geleden begon ik met dit experiment, en de tijd is voorbij gevlogen! Je raadt het waarschijnlijk al, dat is meestal positief, hierbij mijn conclusie.

Ik ben zelf iemand die ééntonig kan leven. Als ik eenmaal iets lekker vind, zal ik niet snel iets anders nemen. Dit is met eten maar bijvoorbeeld ook met een paar schoenen dragen;). Zo eet ik al jaren eigenlijk altijd kwark bij opstaan en voor het slapen en lunch ik vaak met meat-balls of kipfiletspiezen met rijst en groente. Gelukkig kan ik het op een geven moment ook los laten en kwam ik op het idee om eens het roer om te gooien: plant-based/vegan eten.

Over elke leefstijl zijn vooroordelen, zo ook toen ik begon met deze plantaardig maand. Ik kreeg gelijk de ene naar de andere ‘problemen’ voorgeschoteld. ‘’Dan kom je niet aan je eiwitten’ of ‘dan moet je al dat lekkers laten staan!’’ en dat het allemaal wel erg ingewikkeld was!

Zoals je in verschillende blogs hebt kunnen lezen afgelopen weken valt dat allemaal wel mee! Zowel eiwitten als lekkere snacks waren geen probleem. Mijn vriendin at elke avond mee en veraste mij vaak met nieuwe gerechten (waarvan de gevulde courgettes, op allerlei mogelijke manieren toch wel haar favoriet waren, aangezien die toch wel 2x in de week voorbij kwamen).

Met dit experiment ging er een wereld voor me open. Ik kreeg meer energie en ik merkte al na 1 week dat mijn buik platter werd. Hiervoor was hij vaak opgezet na een avond vlees of andere zwaardere maaltijden te hebben gegeten. Maar als je aan je eigen eetpatroon gewend raakt valt je dat minder snel op.

Ik heb vorige week een health check gehad, daar binnenkort een blog over. Begin volgend jaar ga ik ook een bloedonderzoek doen waarbij gekeken wordt op voedingsintoleranties.

In deel 2 heb je al een aantal creaties voorbij zien komen.

Ochtend:
Zo geniet ik elke ochtend van een havermout bowl met soja melk, havermout, banaan, walnoten, kaneel, een scheutje agave siroop en chia zaad. Zo probeer ik hier ook in af te wisselen. Je kan kiezen voor ander fruit of andere noten of toevoegingen.

Middag:
Tijdens de lunch zijn wraps echt mijn favoriet geworden. Hier kan je oneindig in variëren, denk aan verschillende peulvruchten of groentes of vlees vervangers.

Ik ben weg van gebakken Tofu, lekker met ui en knoflook en dit kan je overal mee combineren. Tofu is gemaakt van Sojabonen en bevat veel eiwitten. Als je 250gram tofu in een maaltijd verwerkt bevat het 32.8 gram eiwitten.

Zie ook mijn wrap blog.

Avond:
De avonden waren zeker ook niet vervelend, van gebakken Tofu met pasta en groentes naar Falafel met zoete aardappelen en sperziebonen. Of gebakken blokjes (ketjap)tempé in courgettes met mais en zoete puntpaprika. De courgettes vulden we ook regelmatig met vegan gehakt en kidneybonen. Gisteren had ik bijvoorbeeld een vegetarische schnitzel met groenten, quinoa en pasta. Je kan echt oneindig veel variëren.

In de supermarkt zijn genoeg producten te vinden vol met plant-aardige of vegan producten. Wees niet bang dat je eentonig zult gaan eten.

Ik gaf de vorige keer aan dat het een stuk duurder eten is. Bij een plantaardige leefstijl eet je meer groenten, fruit en haal je je eiwitten uit peulvruchten of vleesvervangers. In verhouding is dit duurder dan een stuk kip.

Uiteraard kan je het zo duur maken als je zelf wilt en een stuk eentoniger eten dan dat je kiest voor producten met veel eiwitten en die lager in prijs zijn. Maar naar mijn mening is dat geen leefstijl, een leefstijl wissel je af en probeer je juist veel uit.

Als aanvulling neem ik zo nu een dan een plantaardige protein shake, zie: prozis 100% Vegetable Protein (code MARCHEALTHY voor 10% korting)

Ook zijn er genoeg betaalbare vegan snacks te vinden met veel eiwitten, zie link

Overigens vind ik dat iets duurder eten niet afweegt tegen alle voordelen die deze leefstijl mij gegeven heeft de afgelopen weken.

Conclusie

Ja, ik kan voor de volle 100% zeggen dat ik er erg enthousiast over ben geworden! Dat is ook de reden dat ik nu al weet dat ik voor een groot gedeelte plantaardig zal blijven eten. Laten we zeggen 70% plantaardig en 30% dierlijk.

Ik ben een stuk bewuster geworden. Ik had nooit gedacht dat ik zoveel uit deze maand zou halen, ik ging er eigenlijk vanuit dat alles na deze maand gewoon weer door ging zoals voor dit experiment.

De reden dat ik ook dierlijk blijf eten is omdat ik kip gewoon erg lekker vind en makkelijk vanwege de eiwitten. Ook wil ik niet over alles moeten nadenken bij wat ik wil eten. Een gezonde leefstijl voor mij is keuzes maken waarbij ik nog steeds kan genieten, en dan wil ik ook niet altijd na denken of iets wel of niet plantaardig is.

Hopelijk hebben jullie wat gehad aan mijn blogs, zie alle blogs van deze maand hier. Een boek waar ik veel aan heb gehad vind je hier.

Er volgt nog een boek recensie met lekkere recepten ergens komende periode.

Daarnaast wil ik Mark van Yourplantbasedcoach bedanken waar ik een mooi schema en productenlijst van heb gekregen met plant-based producten. Ik kon met alle vragen bij hem terecht wat het voor mij erg overzichtelijk heeft gemaakt.

Ps: Eet jij ook al bewuster plantaardig/vegan of heb ik je met deze blog aangespoord om het ook een maand te gaan proberen ? Let me know.

Leave a Comment