Marc Healthy gaat Plantaardig deel 2

Alweer 2 weken onderweg! Zoals je in deel 1 hebt kunnen lezen ben ik 4 weken aan het experimenteren met plantaardig / vegan eten. Wat doet het met mij? Ben ik bewuster aan het eten? Veranderd mijn lichaam? Veel vragen waar ik deze periode antwoord op ga krijgen.

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1534531264116{margin-bottom: 0px !important;}”]Waarom een maand lang vegan? Omdat ik het leuk vind om zo veel mogelijk te proberen op het gebied van sport en voeding. Er veel over lezen is interessant maar het is natuurlijk veel leuker om te zien wat het in de praktijk met mij doet. Op die manier kan ik ook anderen helpen en adviezen geven door mijn eigen ervaringen.

Ik eet zo nu en dan via de intermittent fasting methode door mijn ontbijt te skippen. Wat bij mij prima werkt als ik aan het afvallen ben.

Om terug te komen op mijn experiment, het gaat erg goed en ik vind het leuk. Ik kan met genoeg eten variëren (hieronder een aantal voorbeelden), en er zijn ook genoeg andere producten waar ik mijn eiwitten uit kan halen. Voor mezelf heb ik een basis samengesteld wat bestaat uit plantaardige melksoorten (soya en haver), noten, peulvruchten, havermout en zo nu en dan een plantaardige shake/bar dan kom je een heel eind.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1543567124843{margin-bottom: 0px !important;}”]

Voeding:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1534531334675{margin-bottom: 0px !important;}”]Ontbijt:

Ik geniet elke ochtend van een heerlijke havermout bowl die ik de avond ervoor in de koelkast zet: soja melk, havermout, banaan, walnoten, kaneel, een scheutje agave siroop en chiazaad. De mogelijkheden zijn eindeloos. Hieronder een paar voorbeelden[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tabs][vc_tab title=”Voorbeeld 1″ tab_id=”1534528818-1-86″][vc_column_text css=”.vc_custom_1534529394995{margin-bottom: 0px !important;}”][/vc_column_text][/vc_tab][vc_tab title=”Voorbeeld 2″ tab_id=”1534528818-2-31″][vc_column_text css=”.vc_custom_1534529418938{margin-bottom: 0px !important;}”][/vc_column_text][/vc_tab][vc_tab title=”Voorbeeld 3″ tab_id=”1534529420803-2-5″][vc_column_text css=”.vc_custom_1534529440188{margin-bottom: 0px !important;}”][/vc_column_text][/vc_tab][/vc_tabs][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1534531455935{margin-bottom: 0px !important;}”]En de avonden proberen we lekker te variëren met plantaardig eten en er komen genoeg recepten voorbij waarvan ik nooit heb geweten dat het zo lekker is.

 

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1534529732886{margin-bottom: 0px !important;}”]In de middag een lekkere wrap, salade of gewoon brood met pindakaas en wat groentes.

Morgen een post van 5 favorieten wraps
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1543567137940{margin-bottom: 0px !important;}”]

sociale gelegenheden

Situatie 1:
Tijdje geleden kwam mijn zus met het idee of we zin hadden in Lobster Tuesday in Amsterdam. Laat dit nou net in mijn vegan maand vallen. Ben wel gelijk gaan zoeken of ze ook iets anders hadden en zag gelukkig meerdere gerechten met een “veggie” symbool. Maar als ik dan kijk naar de ingrediënten, dan kwam er veelal kaas in voor. We gaan er zeker heen, al is keuze beperkt, dat weerhoud mij er niet van om niet te gaan.

Situatie 2:
Mijn moeder vroeg of we zin hadden om te komen eten. Ik uitgebreid mijn maaltijden voor deze maand uitgelegd. Nadat we een aantal keren over en weer hadden bericht met de vraag of sommige producten (feta bijvoorbeeld) dan wel mocht. Ik snap heel goed dat als je je niet hebt verdiept in dit hele onderwerp het lastig is om ineens een volwaardige maaltijd op tafel te zetten. Buiten dit hele onderwerp om is het vaak al lastig om s ‘avonds je creatieve brein te laten werken voor een lekkere avondmaaltijd, laat staan een heerlijke maaltijd zonder dierlijke producten.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1543567149324{margin-bottom: 0px !important;}”]

Conclusie:

Even de + punten en – punten op een rij:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1534529916571{margin-bottom: 0px !important;}”]+ Lekker veel energie (van al dat groente en fruit)

+ Minder opgezette buik, oogt wat strakker

+ Een goede stoelgang

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1534532024316{margin-bottom: 0px !important;}”]- Heb je zelf een gevoelige of prikkelbare darm, of ben je gevoelig voor peulvruchten/vezels dan moet je hier zeker rekening mee houden.

– Plantaardig/vegan eten is een stuk duurder. Iets om rekening mee te houden.

– Variëren. Het is makkelijk om elke dag wraps/brood te eten maar variatie heb je nodig.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1534531891631{margin-bottom: 0px !important;}”]Morgen volgt er een blog met 5 verschillende wrap varianten en de komende tijd nog genoeg andere leuke blogs waarbij ik jullie wil inspireren. Houd dus vooral de vegan selectie in de gaten: Plantaardige maand[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Print Friendly, PDF & Email

2 gedachten over “Marc Healthy gaat Plantaardig deel 2”

  1. Wat super tof dat je een maand lang vegan eten probeert 🙂 Ik heb dat zelf ook gedaan, maar ben er toen ‘in blijven hangen’ en eet nu al bijna 4 jaar volledig plantaardig!
    Ook leuk om te lezen dat je er voordelen van merkt. Je lichaam went trouwens vanzelf aan al die vezels en bonen, waardoor het minder zwaar te verteren wordt. Plantaardig eten hoeft trouwens totaal niet duur te zijn: ik heb een paar maanden van 120 euro per maand boodschappen gedaan en dat lukte vrij makkelijk. Maar als je veel ‘bijzondere’ vegan producten koopt (zoals vegan vleesvervanger, kaasvervangers etc) dan kan het inderdaad snel duur worden.

    Beantwoorden
    • Hoi Desi, leuk om te horen!. Kan me best voorstellen dat mensen inderdaad de knop geheel omzetten. Hier ook nog niet echt nadelen weten te ontdekken en je kan echt super lekker eten. Mijn buik is een stuk strakker en lekker veel energie. Wellicht heeft het er ook mee te maken dat ik het duur vind is dat ik op dit moment in mijn spieropbouw fase zit waardoor ik ruim 3000 calorieen eet, ook ben ik een sporter waarbij ik goed op mijn eiwitten let. Als voorbeeld neem ik bijvoorbeeld een kipspies, daar zitten al 20gram eiwitten in, dat keer 3 en ik heb al 60 gram eiwitten binnen. Er zijn bijna geen plantaardige bronnen met zoveel eiwitten, dus je moet er meer van halen dus in verhouding ben ik dan duurder uit. Maar kan me goed voorstellen dat je het inderdaad goedkoper kan maken inderdaad.

      Beantwoorden

Plaats een reactie