Marc Healthy gaat Plantaardig deel 1

Say what? Ja, ik ga 4 weken lang plantaardig (plant-based) eten en zal ook de nodige recepten uit de term vegan halen. De laatste tijd hoor je steeds meer over plantaardig en veganistisch, waardoor ik er erg nieuwsgierig ben geworden en ik mij ook in deze onderwerpen ben gaan verdiepen. Dat is ook de reden van dit hele experiment. Ik zie vaak sporters voorbij komen die dit al volledig toepassen in hun leefstijl en ben zelf heel nieuwsgierig hoe de komende 4 weken er voor mij uit zullen gaan zien. Aangezien ik dagelijks vlees, kip, kwark en eieren eet, wil ik de komende tijd daar meer van bewust worden en niet afhankelijk van moeten zijn.

Hieronder een kleine samenvatting van deze twee onderwerpen.

Plant-based

Een plantaardig voedingspatroon draait om het eten van veel fruit, groenten, zaden, peulvruchten, volkoren granen en ongebrande noten. Om gezondheidsredenen eet je ook geen of heel weinig dierlijke producten, geraffineerde suikers, geconcentreerde olie of bewerkte producten uit pakjes en zakjes. Deze voedingsstijl is flexibeler dan veganisme als het om dierlijke producten gaat. De focus ligt vooral op de gezondheid.

Vegan

Als vegan eet én gebruik je geen dierlijke producten. Dit betekent dat je geen vlees, melk, kaas, eieren, boter, roomijs en honing eet. Daarnaast draag je geen leer, wol en zijde, gebruik je geen cosmetica met dierlijke grondstoffen en zijn bezoekjes aan de dierentuin en circus een no go. De focus ligt op het welzijn van dieren, natuur en de wereld. Dit betekent trouwens niet dat vegans alleen maar plantaardig eten.

Ja, misschien moet je net als ik 3 keer slikken bij het lezen van het weglaten van vlees en vis, eieren en zuivel. Dit zijn juist producten die ik regelmatig eet en producten die ervoor zorgen dat ik elke dag genoeg eiwitten binnen krijg wat erg belangrijk is voor een krachtsporter. Daarom is dit wellicht een extra leuk experiment, ik kan me voorstellen dat als je minder sport dat plantaardig eten misschien makkelijker voor je is omdat je dan minder bezig bent met je macro’s elke dag te tellen. Een krachtsporter als ik waarbij spierbehoud van groot belang is het dus een grote stap.

Maar dit moet mij er niet van weerhouden! Hoe gaat het met mijn energie, hoe gaan mijn trainingen en hoe reageert mijn lichaam op deze maand. Dit ga ik allemaal met jullie delen de komende weken.

Vanaf morgen begin ik. Ik zal de komende 4 weken nog een aantal blogs maken waarbij ik mijn ervaringen deel en hoe het tussentijds gaat, waarbij ik zo nu en dan ook leuke recepten met jullie deel.

Het goede nieuws is dat ik er de komende weken niet alleen voor sta. Ik krijg hulp van yourplantbasedcoach. Er is een compleet plantaardig voedingsschema afgestemd op mijn persoonlijke doel, wat betrekking heeft op mijn spieropbouw. Een handige productenlijst waarbij ik zelf lekker kan variëren en een uitgebreide lijst met Plant-based richtlijnen. Daarnaast heb ik 2 vegan boeken aangeschaft waar ik nog een review over ga schrijven deze maand.

Hulp

Ook krijg ik hulp van Body en Fit, waarbij ook zij mij helpen om met o.a. deze heerlijke producten en snacks de dag prima door te komen: Vegan protein bars & Vegan Protein Pancakes. Hier ga ik nog een aparte blog aan wijden.

Ik zal ook plantaardige eiwit shakes nemen, namelijk: Vegan Protection 

Heb jij ervaring met dit hele onderwerp? Laat het mij weten met handige tips en leuke recepten!

Sportieve groet van Marc

Print Friendly, PDF & Email

Plaats een reactie