Intermittent Fasting en Afvallen

Intermittent fasting en afvallen zien vele onder ons als hetzelfde. Aangezien ik al jaren aan Intermittent fasting doe leek het me hoog tijd om hier eens een blog over te gaan schrijven.

Inhoudsopgave

Wat is intermittent fasting in het kort ?

Intermittent fasting is er in verschillende vormen, zie daarvoor ook mijn kennisbank waar ik de vormen heb besproken. Tijdens de fasting eet je een bepaalde periode en je eet een bepaalde periode niet.

Hoe pas ik intermittent fasting toe ?

Zelf pas ik alleen fasting doe tijdens mijn afval periode. Ik ken overigens genoeg mensen die het ook doen tijdens het aankomen (bulken), maar ik vind het zelf niet heel prettig dat ik dan zoveel calorieën in bijvoorbeeld 8 uur moet stoppen. Ik geniet dan ook juist weer van een ontbijt.

Ik pas dus tijdens het afvallen de leangains methode toe, dit betekent dat ik 18 uur vast en 8 uur eet.

Van 12:00 tot 20:00 eet ik mijn maaltijden. Dat bestaat meestal uit een maaltijd om 12:00, 15:15, 19:15 en rond 20:00 mijn laatste maaltijd wat meer eiwitten bevat. Hieronder een voorbeeld van mijn dag.

Een voorbeeld van mijn maaltijden tijdens mijn intermittent fasting

06:45 – 12:00 vasten

Tussen wakker worden en 12:00 vast ik, dit betekent dat ik tussen dit tijdstip geen calorieën mag nuttigen omdat deze me uit het vasten kunnen halen. Ik drink meestal zo’n 3 kopjes koffie zonder toevoegingen en veel water.

Mijn maag reageert meestal niet zo goed op thee tijdens mijn intermittent fasting, dus drink ik dit nauwelijks. Dit is persoonlijk en dit moet je gewoon zelf uit proberen.

 12:00 Ontbijt/lunch

Mijn 16 uur vasten zit erop, ik mag eindelijk eten ;). Eigenlijk valt het reuze mee aangezien je een groot deel van die 16 uur slaapt, hier heb ik er niet zoveel moeite mee.

Ik zit zelf altijd rond de 10% vetpercentage, dit betekent dat ik niet snel verzadigd ben en eet daardoor eigenlijk altijd minimaal 300 gram sla met mijn lunch, gevuld met wat eiwitten en dan ben ik goed verzadigd voor de komende uren.

Op deze foto zie je een voorbeeld van mijn lunch tijdens intermittent fasting

Broccoli met kip en rijst

14:30-15:00 Pre-workout meal

Ik sport meestal rond 16:15,behalve in het weekend om 09:00. Ik neem mijn maaltijd voor het sporten ruim anderhalf uur.

Ik neem dan vaak een banaan, wat kipfilet en eventueel wat eieren. Er is hier geen handleiding voor behalve dat je juist meer koolhydraten moet eten en rond de 20-30 gram aan eiwitten.

19:00 Diner

Na het sporten neem ik eigenlijk altijd de grootste maaltijd, dit is een combinatie van koolhydraten (zoete aardappelen of rijst) met wat groente en kip of vis.

Op deze foto zie je een voorbeeld van diner tijdens intermittent fasting

Zalm met groente en zoete aardappel fiet

19:45 Pre-bed meal

Ik neem elke avond voor het slapen gaan een lactosevrije magere kwark met ongeveer 47 gram eiwitten. Hier zitten ook nog wat bosvruchten in en walnoten. Dit helpt mijn spieren goed te herstellen tijdens mijn slaap.

Op deze foto zie je een foto met kwark bessen en walnoten voor het slapen gaan.

Herstel tijdens het slapen is echt belangrijk!

Mijn tips als je Intermittent Fasting en Afvallen wilt combineren.

  • Probeer zeker ook een paar weken de leangains methode.

    Ik raad je aan om het een paar weken te proberen om te kijken of dit bij jou past. Je lichaam zal er in de begin aan moeten wennen, dus geef het even de tijd.

    Wanneer je niet mag eten drink je lekker veel water,koffie of thee zonder toevoegingen.
    Officieel mogen vrouwen 14 uur vasten en 10 uur eten tegenover mannen 16 uur vasten en 8 uur eten.

  • Pas op dat je de honger niet gaat compenseren

    Omgaan met honger valt in het begin niet mee. Sommige mensen gaan de honger juist compenseren met hun eerste maaltijd waardoor je juist een averechts effect zult creëren.  Probeer dus jezelf aan te leren om gewoon dezelfde maaltijd als lunch te eten die je normaal ook eet.

    Zorg dat je eerste maaltijd bijvoorbeeld veel sla bevat en eiwitten, zo ben je nog sneller voldaan.  Zoek je eiwit recepten ? zie dan mijn FitChef Review

  • Fasting is geen wondermiddel, calorieën zijn altijd leidend.

    Elk dieet of methode van eten is gebaseerd op calorieën. Doordat je je ontbijt overslaat krijg je minder calorieën binnen en daardoor val je af. Zie dit dus niet als een wondermiddel. Stel je voor dat je nu elke dag ontbijt en bent stabiel op gewicht.

    Als je nu je ontbijt gaat overslaan krijg je dus minder calorieën binnen en waar je eerst stabiel was ga je nu afvallen. Dat is het resultaat als je meer verbrand dan je binnen krijgt.

  • Fasted trainen zorgt niet voor wonderen.

Er gaan veel verschillende verhalen rond over het fasted trainen, waarbij je meer vet zou verbranden. Naar mijn mening klopt dit niet en blijft de energie balans altijd leidend. Ik raad dus zelf niet aan om fasted cardio of krachttraining te doen. Er zullen genoeg mensen zijn die mijn mening niet delen, die hier anders over denken.

Ik heb tijdens mijn PT cursus ook geleerd dat als je vasted traint je spierschade krijgt. Dat komt omdat je minder goed hersteld doordat je niet mag eten.

Ik train daardoor nooit in de periode dat ik niet eet. Het komt weleens voor dat ik 5 dagen aan intermittent fasting doe, op zaterdag en zondag wel ontbijt en daarna ga trainen.

Intermittent fasting en afvallen ervaring en conclusie

Intermittent fasting en afvallen is zeker mogelijk, wel blijft het zo dat de energie balans leidend is, ondanks dat ben ik zeker fan van Intermittent fasting. Het feit dat ik het regelmatig toe pas zegt genoeg. Wat ik eraan wil toevoegen is dat het vasten niet als een wondermiddel zie, het is voor mij een leefstijl.

Intermittent fasting kan ervoor zorgen dat jij makkelijker in een calorie tekort komt en dus gaat afvallen, en dat je in de 8/10 uur dat je mag eten, ook gewoon grote maaltijden kunt eten en daardoor niet het gevoel hebt dat je in een calorie tekort zit.

Ik reageer er erg goed op en heb nauwelijks een gewenning periode nodig. Dit betekent dat ik tussen bulken en cutten makkelijk kan wisselen, en dat ik het kan toepassen wanneer ik het zelf handig vind of wanneer een bepaald aantal calorieën daarom vragen.

Je kan zelf kijken of je het ook kan toepassen tijdens het aankomen, maar ik vind ontbijten heerlijk, dat is eigenlijk de reden dat ik voornamelijk alleen Intermittent fasting doe wanneer ik aan het afvallen ben .

Hopelijk heb ik alles iets duidelijker kunnen maken en mijn intermittent fasting ervaringen kunnen delen. Vragen kunnen altijd per mail gestuurd worden of hieronder in de reacties.

Intermittent fasting toepassen

Ik heb bijvoorbeeld ook intermittent fasting toegepast tijdens mijn weg naar mijn eerste fitness shoot. Hier zat ik constant in een te calorie tekort en zo had ik nauwelijks tot geen honger.

Wist je dat ik onderhand al meer dan 50 reviews op mijn website heb staan?, op het gebied van sporten maar ook zeker op het financiële gebied wat voor minder stress zal zorgen. Zie hier al mijn reviews.


Inspiratie nodig voor recepten?

Als je puur kijkt naar afslanken of afvallen dan is voeding echt leidend, ik kan dan zeker onderstaande afslank receptenbijbel aanraden die vol staat met gezonde en makkelijk te maken recepten!

Print Friendly, PDF & Email
Volg Marc

MarcHealthy

Marc, een man die zelf een enorme transformatie heeft ondergaan en sinds enkele jaren een enorme passie heeft voor sporten en een gezonde leefstijl. Op deze blog wil ik je motiveren en informeren over voeding, fitness en supplementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *