De 10 meest gestelde workout vragen!

Ik sta onderhand al aardig wat jaartjes in het krachthonk, het is een passie en het kost me geen moeite om daar lekker los te gaan. Ik krijg veel vragen over krachttraining en voeding, vandaar dat ik regelmatig een post zal plaatsen van een bepaald onderwerp en stel dan de 10 meest gestelde vragen. Met deze persoonlijke antwoorden leer je mij ook weer wat beter kennen. Deze week start ik met de 10 meest gestelde workout vragen!

1. Waarom doe je aan krachttraining?

Ik ben ooit begonnen met krachtraining omdat ik echt te zwaar was. De knop moest om naar een gezonder gewicht. Toen ik dat gewicht éénmaal bereikt had, is de passie pas ontstaan. Krachttraining is voor mij een uitlaat klep waar ik even al mijn energie in kan gooien. Het is leuk om te zien dat de andere sporters om je heen ook veranderen en genieten van hun moment daar. Ooit begon ik met 20kg Bench Press, zit ik nu op 60kg.

2. Hoe vaak in de week doe je aan krachttraining?.

Ik ben iemand die alle sporten leuk vind (oke, ik heb mijn voorkeuren), maar krachttraining is echt mijn passie. Op dit moment gemiddeld 4 a 5 dagen per week. Ik luister wel goed naar mijn lichaam en pak rust waar nodig is. Zo probeer ik 48uur tussen bepaalde spiergroepen te pakken zodat ze optimaal kunnen herstellen.

3. Train je volgens een sportschema?

70% van mijn tijd sport ik met een schema, het voordeel van een schema is dat je meer uit je comfort zone gaat en het nadeel is dat het eentonig kan worden. Op dit moment pak ik 5 full-body trainingen doordeweeks, dit omdat ik in de laatste fase zit naar een atletisch vetpercentage. Met aankomen sport ik vaak met een upper of low-body schema of split en wissel ik om de 5 weken af.

4. Welke spiergroep vind je het leukst en het minst leuk om te trainen?

Rug vind ik de leukste spiergroep, de rug is zo divers en er zijn zoveel oefeningen voor, dat maakt een rug training altijd afwisselend. Ook is het een erg grote spiergroep, hoe gespierder je bent, hoe meer je verbrand in rust.
Schouders vind ik het minst leuke spiergroep, dit heeft er wellicht ook mee te maken dat ik altijd snel verzuur in mijn schouders. Dit betekent overigens niet dat ik hem niet train, ik train altijd mijn hele lichaam.

5.  Wat is je favoriete oefening in de sportschool en welke de minste?

Mijn favorieten oefening in de sportschool is de bench press, een typische mannen oefening voor de borst en heb thuis ook een bankje staan. De Seated Row staat op nummer 2, heerlijke oefening!
Mijn minste oefening is de Pull-up en de Monkey Bar, zie je het al voor je? Een man van 2.02 die zichzelf moet optrekken. Hij zit momenteel 3 keer per week in mijn schema en vind hem zo zwaar. Ik heb me wel voorgenomen om hem niet meer uit het schema te halen omdat het zo’n goede oefening is.

 

6. Wat is je grootste tip voor beginnelingen?

Ga vooral niet te snel en vergelijk jezelf niet met anderen in de sportschool. Iedereen is anders en moet ergens beginnen, volg je eigen plan. Lekker sporten, blijf in je eigen wereldje en geniet van de stappen die je gaat maken, want dat gaat echt gebeuren en krachttraining hoort daar gewoon bij!

7. Wat eet je meestal voor een krachttraining?

Mijn vaste maaltijd bestaat uit koolhydraten en wat eiwitten voor het sporten, een vaste maaltijd die ik bijna altijd eet is bijvoorbeeld: 2 boterhammen met 80gram kipfilet, 1 gekookt ei en een kiwi. Soms moet ik ook improviseren en eet ik bijvoorbeeld 1 of 2 bananen.

 

8. Wat eet je meestal na een krachttraining?

Meestal eet ik de meeste koolhydraten na het trainen omdat mijn lichaam ze dan beter opneemt door het sporten. Dit is eigenlijk altijd een avondmaaltijd met als voorbeeld zoete aardappelen friet/partjes met vis of vlees en groenten. Voor het slapen gaan neem ik vaak kwark of andere eiwitten van ongeveer 40gram.

9. Train je met muziek? Zoja, welke liedjes luister je dan tijdens je workout?

Ik kan niet zonder muziek trainen dus ja, ik train zeker met muziek. Voorheen altijd met oordopjes maar nu heb ik een sportschool waar lekker muziek door de hele sportschool heen dreunt. Ik houd vooral muziek met een lekkere bass, dit kan top 40 trance zijn of top 40 van radio 538 of slamfm.

10. Train je alleen of samen?

Ik train 4 van de 5 dagen alleen. Het voordeel van alleen trainen is dat ik meer train en anders iets teveel rust heb tussen de oefeningen omdat je moet wachten op je trainpartner. Het voordeel van samen trainen is dat je een spotter hebt en dus zwaarder kan trainen dan dat je alleen traint. Ook heb je dan iemand die je meer uit de comfort zone kan slepen. Over allebei valt dus wat te zeggen, doe vooral wat werkt voor jou.

Heb jij nou nog een vraag of een andere vraag over krachttraining in de sportschool of in het algemeen die hier niet bij staat? Stuur mij gerust een mailtje dan doen plaats ik binnenkort deel 2. (>>info@marchealthy.nl of een reactie achter laten? Vind ik alleen maar leuk!

Sportieve groet,

Marc

Leave a Comment