In Citytrips

Ik werk al meer dan 10 jaar in de reiswereld. Jaarlijks een paar leuke uitstapjes over de grens kan ik enorm van genieten. Hoog tijd om ook zo af en toe een blog over mijn reizen of citytrips te plaatsen in de vorm van een dagboek. Mijn eerst blog is een citytrip naar Rome, een plek die veel indruk op me heeft achtergelaten. Vakantie draait voor mij om balans, waarbij ik je ook inzicht geef in mijn eten en drinken.

Het is een persoonlijk dagboek voor mij maar ik hoop dat jij er wat inspiratie uit kan halen voor als je zelf op reis gaat.

Als je iets verder naar beneden scrolt op de pagina staat een link met een aparte pagina van een korte en overzichtelijke samenvatting van Rome. Je zult zien dat ik ook de Google locatie heb geplaatst waarbij het je makkelijk naar je bestemming brengt.

Waarbij ik werd verrast met mijn citytrip naar Porto (blog volgt nog) voor mijn 35e verjaardag. Was Rome voor mijn 30e verjaardag van mijn vriendin.

Ik heb de nachten inclusief ontbijt en vluchten geboekt bij Tui en het was hotel: Arrangement Columbia

Je kunt natuurlijk ook altijd tickets kopen of een ander hotel kiezen, uiteindelijk draait het om de stad zelf.

De stad Rome is een echte plek voor sightseeing. Veel leesplezier 😉

Alle afbeeldingen in deze blog zijn aan te klikken voor een nog scherpere foto.

Rechtstreeks naar aparte pagina met restaurants en tips

Het kan natuurlijk zijn dat je helemaal Heb je liever alles in 1 oogopslag van deze reis? Klik op deze link

Over rome

Rome (Italiaans: Roma) is de hoofdstad van ‘bella’ Italië en het centrum van de regio Lazio en de Città Metropolitana di Roma Capitale (was voorheen de provincie Rome).

De stad heeft ca. 2,8 miljoen inwoners (wauw!), waarbij het ook gelijk de grootste stad van Italië is.

Bezienswaardigheden zijn het Colosseum, het Forum Romanum, het Pantheon, de Sint-Pietersbasiliek, de Trevifontein en het Monument van Victor Emanuel II.

Rome heeft een mediterraans klimaat. Een aangename temperatuur is er van april t/m juni. In juli en augustus is het er erg warm en in de winter kan de temperatuur onder het vriespunt dalen. Sneeuw is er zeldzaam.

Dag 1 : Vrijdag 09/03/19

Onze heen vlucht was op vrijdag 9 maart om 07:15 en kwamen plaatselijk tijd 09:35 aan. We vlogen maandag 12 maart om 10:10 uur terug waar we 12:50 uur op Schiphol landen (plaatselijke tijd).

Tijd: In Rome is geen tijdverschil.
Reistijd: De vliegtijd bedraagt tussen de 2 uur en 20 minuten en 2 uur en 40 minuten.

Nadat we op Airport FCO (Fiumicino) waren aangekomen hebben we de trein gepakt naar station “Roma Termini”  in slechts 30 minuten. Vervolgens een korte wandeling van nog geen 10 minuten naar ons hotel.

We zaten in hotel ” Columbia” , dit is een 3 sterren hotel en echt midden in de stad. We hadden bij onze boeking ook het ontbijt en bij goed weer hebben ze een heerlijk dakterras.

sightseeing

Het voordeel van zo vroeg in Rome aankomen is om de stad gelijk in te duiken. Op 25 minuten lopen (1.5km) zaten we bij al deze onderstaande punten. Hieronder een verzameling van bezienswaardigheden van onze trip.

Colosseum

Engelenburcht

Pantheon

Trevifontein

spaanse trappen

Piazza Venezia

Vaticaanstad

11:44 ijs bij The Gelatist

Rome is toch wel de stad van ijs. En aangezien wij allebei gek zijn op ijs zijn we daar de eerste dag maar gelijk mee begonnen. Gelatist zit op verschillende plekken in Rome. Het is prima ijs, maar dat er geen rij staat betekent niet dat het gelijk het slechtste ijs is, maar om je reis mee te beginnen zeker de moeite waard!

Locatie: The Gelatist
Adres: Via Nazionale, 19a, 00184 Rome
Openingstijden: 09:00-01:00

14:15 lunch bij Oppio Caffè

Het enige goede aan de lunch was het prachtige uitzicht op het Colosseum. Uiteindelijk betaal je echt voor de locatie en daarvoor krijg je slappe frietjes en iets wat op een sandwich moet lijken. Niet een plek om naar terug te gaan.

Locatie: Oppio Caffè
Adres: Via delle Terme di Tito, 72, 00184 Roma
Openingstijden: 07:00-02:00

18:30: Diner bij Grazia & Graziella

Met ruim 4000 reviews op google en een gemiddelde van 4.5 van 5 moet je hier zeker een keer hebben gegeten.

Had vooraf enkele blogs gelezen dat je hier de lekkerste Tiramisú kan eten. Dus dat hebben gedaan! Hij was zo lekker, dat ik naderhand van mijn lege bakje maar een foto heb gemaakt,oops. We zaten heerlijk buiten en hebben genoten van een heerlijke pizza.

Locatie: Grazia & Graziella
Adres: Largo M.D. Fumasoni Biondi, 5, 00153 Roma RM
Openingstijden: 11:00-01:00

Dag 2 : Zaterdag 10/03/19
07:56: ontbijt in hotel Colombia

Na een heerlijk ontbijtbuffet stond vandaag Vaticaan stad op het programma.

Ik heb voor de belangrijkste attracties “skip the line” tickets gekocht. Dit zijn tickets waarbij je op een vast tijdstip naar binnen mag en de rij dus mag overslaan. Ik raad dit zeker aan om te doen, het scheelt je enorm veel tijd!

08:30 Vatican Museums & Sistine Chapel: Skip The Line
09:00 St. Peter’s Basilica: Self-Guided Tour + Dedicated Entrance (hier mochten we tot 10:00 naar binnen als je 09:00 vast zet)

Van 08:30 tot 10:00 zaten we in het Vaticaan museum.

Daarna zijn we naar de St-Pietersbasiliek gegaan om binnen de koepel te beklimmen.
Je hebt hier 2 opties.
Optie 1: 5 euro: dan ga je per trap, in totaal 520 treden
Optie 2: 7 euro: dan mag je het eerste gedeelte met de lift, en dan verder met de trap,  320 treden

Die-hards als wij zijn, zijn we uiteraard voor optie 1 gegaan en hebben alles beklommen. Ik kan dit zeker aanraden omdat je genoeg uitzicht punten hebt onderweg wat de moeite waard is. Eenmaal boven heb je een heel mooi uitzicht.

Als je goed kijkt zie je een enorme rij die wij konden overslaan.

12:40: Lunch bij Pasta Imperiale.

Nadat we het Vaticaan gedeelte hadden gezien zijn we weer terug gelopen richting Rome stad.

Voor de lunch had ik een schattig klein tentje gevonden waar ze hun heerlijke pasta’s zelf maken. Je hebt er al een pasta vanaf 5 euro. Je hebt er genoeg keuze en overheerlijke sauzen  met Parmezaanse kaas.

Locatie: Pasta Imperiale
Adres: Via dei Coronari, 160, 00186 Roma
Openingstijden: 12:00-20:00

13:00: ijs bij Gelateria del Teatro 😉

In Rome moet je je dag afsluiten met een ijsje. Dit hebben we gedaan bij Gelateria del Teatro.

Locatie: Gelateria del Teatro
Adres: Via dei Coronari, 65/66, 00186 Roma
Openingstijden: 11:00-22:30

15:30 ijs bij Giolitti

Onder het motto: ice ice baby! Deze locatie is een bezoekje waard en heeft meer dan 9000 reviews.

Voor je ijs moet je even in de rij staan maar daarna is het genieten hoor!

Locatie: Giolitti
Adres: Via degli Uffici del Vicario, 40, 00186 Roma
Openingstijden: 07:00-01:00

17:30: Diner bij Pane e Salame

Houd je van planken met verschillende soorten kaasjes en ham, go for it!  Ze serveren hier planken vol met heerlijke Italiaanse ham, kaas, salami en broodjes met allerlei lekkere smeersels. Een knusse en betaalbare plek.

Het is een populaire locatie waar je vaak buiten even moet wachten voor een plek, maar zeker de moeite waard.

Locatie: Pane e Salame
Adres: Via Santa Maria in Via, 19, 00187 Roma
Openingstijden: 12:00-20:00 (dinsdag gesloten)

18:45: Tiramisù bij Pompi Tiramisù

Na een snelle stop bij Trevi Fontijn hebben we een overheerlijke Tiramisù gegeten, ook deze plek heb ik op veel blogs voor bij zien komen en wederom de moeite waard!

Je hebt er veel verschillende variaties met onder andere pistache, aardbei, banaan & Nutella dus er zit vast wel iets bij wat je lekker vindt.

Ook deze plek is erg populair en kan druk zijn.

Locatie: Pompi Tiramisù
Adres: Via della Croce, 82, 00187 Roma
Openingstijden: 10:30-22:00

Dag 3 : Zondag 11/03/19
09:45-12:45: Begeleidde fietstocht met Nederlandse reisleider.

Ik vond het erg leuk om de 3e dag nog een fietstour te regelen. Het leuke was dat we de stad al kende door de dagen ervoor.

De tour duurde 3 uur en ging langs alle highlights. Zo konden we aan het einde van de tour zien welke plekken we nog wilde bezoeken die we nog gemist hadden tijdens onze citytrip .

Ik had hem geboekt via: Rome Fietstour: de Highlights

11:30 ijs bij Venchi Cioccolato

Ons eerste ijsje op dag 3 en zeker niet de minste. Vlakbij de Trevi fontein en dus ook iets meer betaald voor je ijsco. Maar zeker lekker!

Locatie: Venchi
Adres: Via della Croce, 25/26, 00187 Roma
Openingstijden: 10:00-23:00

13:00 lunch bij Pizzería Chicco di Grano

Kwamen dit restaurant bij toeval tegen, prima restaurant voor een pizza, verder niet bijzonder.

Locatie: Pizzería Chicco di Grano
Adres: Via degli Zingari, 6, 00184 Roma
Openingstijden: 10:30-00:30

16:00 warme chocolademelk van pure chocolade bij Said Since 1923

Met een vriendin als chocolatier kun je een chocoladecafe natuurlijk niet voorbij lopen zonder en naar binnen zijn geweest. Zodra je hier binnenkomt, ruik je de geur van chocolade. Wij hebben hier een chocolade melk genomen puur uit gesmolten chocolade met marshmallows. Erg machtig maar oh zo lekker!

Locatie: Said Since 1923
Adres: Via Tiburtina, 135, 00185 Roma
Openingstijden: Closed for holidays. We will reopen on September 2nd.

18:45: Diner bij Cantina e Cucina

Met 4000 reviews en een gemiddelde van 4.6 van 5 is dit zeker een restaurant waar we ons Rome avontuur wilden afsluiten.

Houd rekening met een flinke rij om binnen te komen, zelfs als je er al vroeg bent. Ze zorgen goed voor de mensen in de rij. Voordat we aan tafel schoven hadden we al flink wat glaasjes Prosecco gedronken en zat de sfeer er goed in.

Een typisch Italiaans restaurant met heerlijke pizza’s en pasta’s.

Locatie: Cantina e Cucina
Adres: Via del Governo Vecchio, 87, 00186 Rom
Openingstijden: 11:00-01:00

20:40 ijs bij Gelateria Della Palma

3470 reviews en een gemiddelde van 4.4 van 5. Hier moet je echt ijs gaan halen! Ze hebben hier iets van 150 smaken en je weet echt niet wat je ziet als je hier binnen loopt.

Ze hebben zoveel keuze dat je eigenlijk niet weet wat je moet kiezen. Wij kwamen er pas de laatste avond achte,r anders waren we hier veel vaker ijs gaan halen.

Locatie: Gelateria Della Palma
Adres: Via della Maddalena, 19-23, 00186 Roma
Openingstijden: 08:30-00:30

Conclusie:

Het is een uitgebreid blog geworden met alle hoogtepunten van onze vakantie. We hebben genoten van al het eten, drinken en de bezienswaardigheden. Wij waren in het laagseizoen maar ondanks dat was het op veel plekken (gezellig) druk.

Ja, ik ga zeker nog een keer terug naar Rome! Maar er zijn nog genoeg andere plekken waar we eerst heen gaan voordat wij terugkeren naar deze mooi plek.

Extra tips:
  1. Haal Skip the line tickets. Ik heb onderstaande tickets bij Tiqets  gehaald:
    – Voor Colosseum, Forum Romanum & Palatijn + Videogids Colosseum
    – Vaticaans Musea & Sixtijnse Kapel: Skip the line
    – Sint-Pietersbasiliek: Individuele Tour + Speciale Toegang

Voordeel van deze tickets is dat je alle rijen zo voorbij kunt lopen, het scheelt je enorm veel tijd. Er staan overal zulke lange rijen dat je je dag zo nuttig mogelijk wilt maken. Het enige nadeel is dat je op de geplande tijden naar binnen moet, wat voor ons geen enkel probleem was.

2. Via Bajabikes hebben we een super leuke 3 uur durende tour doen langs alle highlights gefietst.Hierbij de link

3. Houd rekening met rijen bij restaurants, de meeste restaurants zijn al vroeg druk maar de rijen gaan relatief snel en zijn vaak nog gezellig ook waar ze je verzorgen met een drankje.

4. Ik boek zelf al jaren mijn citytrips bij Tui, ze hebben hotels op gunstige plekken en er zit \meestal een ontbijt(buffet) bij. Het zijn scherpe prijzen als je het vergelijkt met andere aanbieders. Zie hier hun aanbod stedentrips =>> Stedentrips

5. Ik heb al meerdere keren een auto gehuurd bij Sunny Cars, zeker een aanrader. Zie link, het voordeel van Sunny Cars is dat er geen verborgen kosten zijn en veel inclusief.

Welke citytrip staat bij jouw op nummer 1 ?

Heb jij mijn andere citytrips al gezien, zie link: =>>> Citytrips

Of ben je helemaal niet van het reizen maar meer van de reviews lezen.

Of sta je gewoon liever in de keuken ? ;).