In Citytrips

Vorig jaar had ik de reis naar Rome voor mijn vriendin haar 30e verjaardag geregeld. Dit jaar heeft zij mij verrast met een reis naar Porto voor mijn 35e verjaardag.

Deze citytrip was als gelegenheid voor mijn 35e verjaardag en ik werd getrakteerd door mijn vriendin, ook leuk om alles een keer los te laten.

Ze had de nachten inclusief ontbijt geboekt bij Tui en het was dit hotel: Arrangement Legendary Porto

Uiteraard kan je ook losse tickets kopen of een ander hotel, uiteindelijk draait het om de stad zelf.

Alle afbeeldingen in deze blog zijn aan te klikken voor een nog scherpere foto.

Rechtstreeks naar aparte pagina met restaurants en tips

Het kan zijn dat dit uitgebreide blog te lang is voor je om te lezen en graag een aparte pagina wilt zien waarin mijn reis kort beschreven staat. Klik dan op deze Link

Onder het kopje locatie vind je een directe google maps link voor reviews of erg handig als je deze stad gaat bezoeken en rechtstreeks naar de plek toe wilt lopen.

Over porto

Porto! Een Portugese gemeente en havenstad in het noordwesten van Portugal, aan de Costa Verde. Porto is gebouwd aan de noordoever van de rivier de Douro. Het is de op één na grootste stad van Portugal. In 2011 telde de stad 237.591 inwoners.

Zomers is het meestal zonnig met gemiddelde temperaturen tussen 16° C en 27° C. De hoogste gemeten temperatuur ooit was 39,5° C. Nabijgelegen stranden zijn vaak winderig en meestal koeler dan de stedelijke gebieden. In de winter variëren de temperaturen tussen 5° C tijdens de ochtend en 15° C in de namiddag, maar het is zelden onder de 0° C in de nacht. De laagste temperatuur ooit gemeten was -3.3° C. Het gemiddeld aantal uren zonneschijn per jaar is 2463.

Dag 1 : Vrijdag 28/06/19

We vlogen op vrijdag 28 juni om 09:05 en kwamen plaatselijk tijd 10:50 aan, waardoor we ook deze dag volop van de stad konden genieten.

In porto is het plaatselijk 1 uur vroeger.
De vliegtijd is ongeveer 2,5 uur vliegen.

Bij aankomst hebben we de metro gepakt naar station São Bento waarna we na 5 min lopen bij ons hotel waren. W waren nog te vroeg voor het inchecken dus we zijn alvast de stad gaan verkennen.

Ons hotel was ” Legendary Porto” , dit is een 3 sterren hotel en echt midden in de stad, en dus een aanrader. Ze hebben een heerlijk ontbijtbuffet en zelfs een kleine fitness ruimte.

Dag 1 Lunch bij O Diplomata

Mijn vriendin weet als geen ander hoe gek ik op pancakes ben. Dus enthousiaster kon je mij niet maken toen we bij ‘O Diplomata’ naar binnen liepen. Een plek waar je je pancake helemaal zelf kunt samenstellen. Het kan er erg druk zijn, maar wachten duurt hier niet heel lang en is het meer dan waard.

Locatie: O Diplomata
Adres: Rua de José Falcão 32, 4050-198 Porto, Portugal
Openingstijden: 10:00-20:00 behalve zondag 10:00-16:00

Hieronder de menukaart met mijn gekozen pannenkoek:
4 pancakes met bananen en aarbeien met nutella ertussen en Oreo als topping. Oh, en de gebakken eieren met spek konden ook niet ontbreken.

Dag 1: middagprogramma

De reisgidsen van Time to Momo (voorheen 100% reisgidsen) zijn een aanrader. Zo ook deze reis hadden wij die van Porto mee.

We zijn in de middag route 1 gaan maken, ongeveer 8 km lopen en dan zie je het gehele centrum. Hieronder een selectie foto’s van de tour.

Sao Bento treinstation

Sé Porto

TabLuis I-brug

TabClérigos Tower

Porto stad

Dag 1 16:30: Wijn bij Wine Quay Bar

In de middag hebben we verschillende wijnen geproefd bij Wine Quay Bar, waarbij deze bar een mooi uitzicht heeft op de Douro en je de andere kant van Porto ziet. Zo vertelt de bediening wat over de wijnen en hadden we er nog wat lekkere hapjes bij besteld.

Locatie: Wine Quay Bar
Adres: Rua, Cais da Estiva 111, 4050-080 Porto, Portugal
Openingstijden: 16:00-23:00, zondag gesloten

Dag 1 17:30 port bij “Espaço Porto Cruz”

Houd je van cocktails en van port, dan is deze plek een aanrader! Je gaat met de lift naar het dak terras waar je prachtig uitzicht hebt over de stad. De kaart is uitgebreid met verschillende soorten port, cocktails, bier en wijn en zorgt de dj voor een gezellig sfeertje. Ook deze plek is populair en kan erg druk zijn maar erg gezellig.

Locatie: Espaço Porto Cruz
Adres: Largo Miguel Bombarda 23, 4400-222 Vila Nova de Gaia, Portugal
Openingstijden: 10:00-23:30 zondag: 10:00-19:00

20:00 Diner bij Miss’Opo.

In Porto eten ze later als dat wij gewend zijn. Dus 21:00 schoven we aan bij Miss’Opo:

Wij vonden het geen groot succes. Ze hebben wel een gezellige open keuken waar ze met veel plezier aan het koken waren. Maar de menukaart is erg beperkt. We bestelden een vleesgerecht waar heel veel zeem aan zat, en vroegen of het vlees wat langer doorbakken kon worden. Met veel pijn en moeite werd het geregeld maar het personeel kon het niet waarderen.

We hebben 3 gerechten gekozen, waarbij de salade smaakvol was. We voelden er ons halverwege de avond niet echt welkom en hebben ons toetje elders gegeten. Op google vind je veel gemengde reacties dus het blijft persoonlijk.

Locatie: Miss’Opo
Adres: Rua dos Caldeireiros 100, Porto, Portugal
Openingstijden: 20:00-00:00

21:30 ijs bij Santini 😉

Santini! Heerlijk ambachtelijk ijs en daarbij ook nog veel andere lekkere dingen. Hier een kokos en karamel bol met een heerlijke brownie erbij.

Locatie: Santini Porto
Adres: Largo dos Lóios 16-20, 4050-338 Porto, Portugal
Openingstijden: Elke dag van 13:00-00:00

Zo ver de eerste dag.

Dag 2 : Zaterdag 29/06/19

08:00 na een heerlijk ontbijt in het hotel gingen we op pad voor koffie. We houden beiden van goede koffie en kwamen terecht bij deze plek.

Pastel de Nata (heerlijk zoete lekkernij) en koffie was een mooi begin van de dag. Deze locatie heeft ruim 3500 reviews met een 4.8 van 5.

Locatie: Manteigaria – Portuguese custard pies factory
Adres: Rua do Loreto 2, 1200-108 Lisboa, Portugal
Openingstijden: 08:00-12:00

Pastel de Nata:
De Pastéis de Belém of Pastéis de Nata zijn een van de meest bekende zoetigheden uit de Portugese keuken. Ze zijn te verkrijgen in veel cafés en banketbakkerijen in Portugal, maar het oorspronkelijke recept is geheim. Dat recept is in handen van de Fábrica dos Pastéis de Belém in Lissabon.

Tijdens de koffie besloten om met route 2 van start te gaan.

Halverwege de route een korte stop gemaakt voor nog een pastel de nata,  deze keer bij:

Locatie: CAPELA 51 – The Coffee Spot
Adres: Rua das Taipas 51, 4050-600 Porto, Portugal
Openingstijden: 07:30-19:00 behalve in het weekend aangepaste tijden.

Bij toeval deze fijne lokale plek gevonden waar weinig toeristen komen, en die gerund wordt door een ouder echtpaar.

13:00: lunch bij FLOW Restaurant & Bar.

Deze plek geeft je een vakantiegevoel. De binnentuin ziet er prachtig uit en de menukaart is verrassend! Zodra het drukker werd, werd de luifel iets dicht getrokken, aangezien de Portugezen tijdens het eten graag in de schaduw zitten.

Locatie: Flow Restaurant & Bar
Adres: Rua da Conceição 63, 4050-215 Porto, Portugal
Openingstijden lunch: 12:30-15:00

15:00 port begeleiding en daarna proeverij bij Graham’s Port Lodge

Tijdens je reis in Porto mag een port proeverij niet ontbreken. M’n vriendin had deze plek vooraf geboekt. Vooraf kregen we een rondleiding door de porthuizen en sloten we af met een proeverij van port en bijpassende soorten kazen. Aanrader!

Locatie: Graham’s Port Lodge
Adres: Rua do Agro 141, 4400-281 Vila Nova de Gaia
Openingstijden: 09:30-17:30

Klik onderstaande afbeelding voor een duidelijkere port foto

18:00 Cocktails

Voor een lekkere cocktail is BASE een aanrader. Een heerlijke open plek waar iedereen lekker op het gras of aan bar tafels zit en het personeel erg prettig is. Er wordt gezellige muziek gedraaid en er liggen zitzakken op het gras waar je heerlijk kunt bijkomen van een dag wandelen. Deze plek is populair bij zowel toeristen als de inwoners zelf.

Locatie: BASE Porto
Adres: Base – Quisque Jardim, Passeio dos Clerigos, R. das Carmelitas 151, 4050-163 Porto, Portugal
Openingstijden: Elke dag van 10:00-01:00

19:30 Diner bij Tapabento

Tapabento, reserveren is aan te raden. Bij aankomst stond er al een rij bij de ingang nog voordat hij open ging. Wij hadden vooraf gereserveerd. Prettige bediening  en heerlijk eten.

Locatie: Tapabento S.Bento
Adres:  R. da Madeira 222, 4000-069 Porto, Portugal
Openingstijden: 19:00-22:30

Dag 3 : Zondag 30/06/19
08:45: Ontbijt in ons hotel Legendary Porto.

Dag 3 alweer, de tijd vliegt voorbij! Na twee dagen hadden we de stad goed verkend en besloten we om deze prachtige dag bij het strand door te brengen.

Voor hoeveel rondes ontbijt ga jij ?

10:00: Richting strand Praia Da Luz

Het openbaar vervoer is een drama, ze nemen het niet zo nauw met de vertrektijden. Na 30 minuten wachten een Uber besteld en waren we in 15 minuten bij het water.

Locatie: Praia da Luz
Adres: R. Cel. Raúl Peres, 4150-155 Porto, Portugal
Openingstijden: 09:00-02:00

16:00: Cocktails & Churros 😉

In de middag hebben we bij BASE in het gras gelegen ene genoten van een cocktail en een portie churros die ze daar om de hoek verkochten . Living the good life!

Zie voor het adres iets hierboven onder het kopje cocktails.

19:00: Diner bij A Despensa

De laatste avond hebben we afgesloten bij A Despensa, dit restaurant staat hoog aangeschreven bij Tripadvisor. We hadden niet gereserveerd en waren er zodra de deuren open gingen. We hadden geluk en hadden nog een tafeltje. Al vrij snel zat het restaurant vol.

Locatie: A Despensa
Adres: 141, R. Conde de Vizela, 4050-640 Porto,
Openingstijden: 19:00-22:30

We hebben genoten van een heerlijk shared voorgerecht met allemaal verschillende gerechten (bruschette miste). Als hoofdgerecht had ik een heerlijke Lasagna.

Conclusie

Porto is een leuke stad om naar toe te gaan. Het is overzichtelijk en goed te bewandelen. Houdt rekening met drukte maar dat heeft naar mijn mening elke bekende stad.

Alles is op loopafstand van elkaar en prima te doen als je een hotel midden in de stad hebt. Wij hebben uiteindelijk 1 keer de Uber gepakt naar het strand en de terug weg hebben we heerlijk 2 uur gewandeld.

Ik hoop dat ik je met dit dagboek ideeën heb kunnen geven. Mocht je een keer deze plek, Porto, bezoeken en heb je een aantal tips gebruikt, dan ben ik benieuwd naar jouw ervaring.

Is dat wandelen nou net teveel voor je, dan kun je ook een 3 uur durende ‘Highlights Fietstour’ doen met een Nederlandse reisleider. Zo heb je in 3 uur alles gezien en kan je daarna altijd beslissen waar je nog heen wilt. Zie voor de tour =>> Link

Ik boek al jaren mijn citytrips bij Tui. Ze hebben hotels op gunstige plekken en er zit meestal een ontbijt(buffet) bij. Het zijn scherpe prijzen als je het vergelijkt met andere aanbieders. Zie hier hun aanbod stedentrips =>> Stedentrips

Ben je van plan een auto te huren?  Sunny Cars, is een aanrader. Zie link, het voordeel van Sunny Cars is dat er geen verborgen kosten zijn en veel inclusief.

In Porto zijn ook verschillende activiteiten te boeken via Tiqets

Op naar mijn volgende citytrip!

Heb jij mijn andere citytrips al gezien, zie link: =>>> Citytrips

Of ben je helemaal niet van het reizen maar meer van de reviews lezen.

Of sta je gewoon liever in de keuken ? ;).