6 tips hoe je het beste kunt beginnen met een healthy lifestyle

Healthy lifestyle zit er bij mij al ingebakken en is echt een passie voor sporten en krachttraining geworden door middel van een goede mindset, maar ook ik ben ooit ergens begonnen en wil je met deze tips op mijn fitness blog in elk geval de goede richting helpen.

Uiteindelijk is er maar 1 iemand die het kan en dat ben jij.

1. Prep je meals

Wellicht zegt de term meal preppen je nog niks maar in de fitness wereld betekent dit niks anders dan je eten van te voren voorbereiden in bakjes

Gewoon lekker op een zondag een uurtje alles wegen en in bakjes doen en je hebt voor de hele week gezonde maaltijden in huis die je alleen nog in de magnetron hoeft te doen.

Deze maaltijden kan je ook afwisselen maar hier wissel ik avondeten juist af en dan de mealprep houd ik hetzelfde.

Grootste voordeel is dat je minder snel in de verleiding komt voor iets ongezonds en bakjes kan je altijd meenemen overal naar toe.

Op deze foto zie je hoe ik aan het meal preppen ben, tip 1 voor een healthy lifestyle
Kip, risotto en groente

2. Vraag hulp aan vrienden of laat je motiveren.

Zoek een workout buddy om mee te gaan trainen en leg jullie doelen op tafel, progressie gaat zorgen voor routine en zo zal het meer vanzelf gaan en niet voelen als “moeten”.

Pas ook zeker op dat je niet afhankelijk wordt van iemand anders, heeft je workout buddy geen zin probeer dan zeker wel te gaan.

Neem een kijkje op mijn instagram marchealthy.nl en laat je motiveren en ga alsnog knallen met sporten!

3. Maak je doelen SMART.

Op deze foto zie je de methode SMART, iets wat je moet toepassen voor een healthy lifestyle

Ik raad zeker aan om ook doelen te stellen voor komende periode, zo werk je ergens naar toe en ben je meer gemotiveerd.

Hier is dat moment op moment van schrijven 1.5 maand droog trainen zodat mijn strakke buik weer tevoorschijn komt voor mijn vakantie.

Laten we mijn voorbeeld even nemen in SMART termen.

  • Specifiek (zijn de doelen specifiek? )
    6 weken maximaal resultaat tot mijn vakantie.

  • Meetbaar (zijn dele doelen meetbaar? )
    -0.5-1% lichaamsgewicht per week afvallen (dit is gezond afvallen met behoud van spiermassa)

  • Acceptabel (zijn deze doelen acceptabel? )
    Het doel is de strakke buik en daar zat de vakantie tegenover. Zeker acceptabel

  • Realistisch (is je doel wel realistisch? )
    Dit is vrij persoonlijk, 5 kg per maand afvallen is gewoon niet heel erg realistisch. 2 kg per maand is meer realistisch en daardoor meer motiverend omdat het haalbaar is.
    Daarin weet ik hoeveel ik kan afvallen met droog trainen en dat maakt het dan ook haalbaar.

  • Tijdsgebonden (wanneer moet het doel bereikt zijn?)
    Vakantie staat vast (hopelijk) en daardoor een datum waar ik naar toe kan werken.

4. Geen tijd is geen excuus, stel prioriteiten

Elke dag heeft 24 uur, het is dus onmogelijk dat je niet elke dag een uurtje de tijd hebt om een vorm van beweging te doen. Dit kan een uurtje krachttraining zijn maar ook wandelen of fietsen.

1 uur per dag leidt al naar de eerste stappen voor een healthy lifestyle.

Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen, ik werk momenteel 40 uur per week op mijn vaste baan, daarnaast heb ik ook 4 blogs waar ik 20 uur per week aan besteed en zelfs dan lukt het me om elke dag wel een uurtje naar de sportschool te gaan.

Dus stel jezelf de vraag: wat is echt belangrijk nu? Die gezonde leefstijl krijgen of dat uurtje netflix of computer spel. Stel je prioriteiten.

5. Maak een workout planning

Als je nog maar net begint met sporten dan raad ik zeker aan om een planning te maken van tevoren wanneer jij naar de sportschool gaat.

Of dat je het 2 dagen ervoor doet bijvoorbeeld, je moet eraan gaan wennen om je vaste “ongezonde” patroon te gaan doorbreken door iets gezonds zoals sporten.

Dit geeft uiteindelijk ook rust omdat je precies weet wanneer je gaat sporten.

Hier sport ik momenteel 4 a 5 dagen en een planning is niet meer nodig omdat het routine is geworden.

Heb ik een keer een dag waar ik wat appelflappen of een Ben & Jerry’s op heb, dan sport ik gewoon een dagje extra.

Voorbeeld van mijn 5 dagen sportschool.

6. Fantaseer wat een healthy lifestyle je gaat geven.

Fantaseren zorgt voor motivatie en discipline.

  • Doe je ogen dicht en zie jezelf als iemand die 4 dagen per week sport en een gezonde leefstijl heeft.
  • Nooit moe worden van lopen, fietsen of krachttraining of 100 trappen als ergens de lift het niet doet.
  • Zelfverzekerd op het strand met een strakke buik en jezelf lekker belonen met dat ijsje omdat je weet dat je toch de dag erna weer gaat sporten.

Een healthy lifestyle kan echt werkelijkheid worden zolang je ervoor open staat. Investeer in jezelf en laat je motiveren en inspireren door andere mensen.

Vergelijk jezelf ook nooit met andere, sommige doen als jaren aan sport of hebben goede genen.

Vergelijk jezelf alleen met de persoon en de spiegel en dat ben je zelf 😉

Je kan het!

Tot slot

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan deze 6 tips hoe ook jij met een healthy lifestyle kan beginnen.

Mocht je weinig discipline hebben en je weet dit jezelf, neem dan een kijkje bij mijn The Unstoppable Mindset Review of Gedrag en Gedachten Herprogrammeren Review die dit kunnen oplossen.

Door deze 2 programma’s heb ik een mindset gekregen die overal in geloofd, zowel op sportgebied als financieel gebied.

Print Friendly, PDF & Email
Volg Marc

MarcHealthy

Marc, een man die zelf een enorme transformatie heeft ondergaan en sinds enkele jaren een enorme passie heeft voor sporten en een gezonde leefstijl. Op deze blog wil ik je motiveren en informeren over voeding, fitness en supplementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Een greep naar het assortiment van Body & Fit